سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

فوم ضد حریق چیست؟


فوم نسوز بر پایه پلی یورتان است، بنابراین برای کنترل فوم های نسوز پلی یورتان ابتدا باید پلی یورتان تعریف شود.

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان گروهی از مواد شیمیایی است که از واکنش پلی ال و ایزوسیانات ساخته می شود. پلی اورتان اولین بار توسط اتو بایر در سال 1937 در آلمان کشف شد، این ماده با خواص ویژه پیشرفت های زیادی در صنایع مختلف در سراسر جهان داشته است. پلی اورتان های اولیه از واکنش های دی ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان ها ترکیباتی هستند که در ساختار خود پیوندهای اورتان دارند. پلی اورتان (PU) نام رایج مواد پلیمری با پیوند یورتان است. پیوند یورتان از واکنش افزودن بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب هیدروژن فعال مانند گروه هیدروکسیل تشکیل می شود. ایزوسیانات ها بسیار واکنش پذیر هستند و به همین دلیل تکامل واکنش آنها نیازی به افزایش دما ندارد. (واکنش در دمای اتاق انجام می شود) مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختار جامد تشکیل می شود.

پس از تولید تجاری پلی یورتان و استفاده از پلی اترها در تولید فوم پلی یورتان در دهه 1940، استفاده از آنها به عنوان عایق حرارتی و سرمایی بیشتر شد.

از سوی دیگر، با توجه به طیف ترکیبی عایق های حرارتی خانگی، صنعتی و نظامی، مطالعات نشان داده است که فوم پلی یورتان سخت عایق حرارتی عملکرد بهتری نسبت به سایر عایق های حرارتی دارد. این مزیت اصلی استفاده از پلی اورتان است. عایق.

این ماده به دلیل مقاومت بالا، چسبندگی، دوام، مقاومت در برابر خوردگی عالی، نفوذپذیری گرما، سرما، صدا و وزن سبک به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود.



فوم پلی اورتان:

رایج ترین نوع چسب های پلی اورتان فوم پلی اورتان می باشد. این محصولات بیشتر به عنوان درزگیر استفاده می شوند، حتما برای شما هم پیش آمده است که در فصل زمستان هوای سرد از درز بین در و پنجره به داخل خانه می دمد و یا بعد از مدتی گرد و غبار روی لوازم خانگی با فوم پلی اورتان می نشیند. به راحتی می توان از آن برای پوشاندن محل اتصال بین درها و پنجره ها با دیوار استفاده کرد. از این محصول می توان به عنوان اسپری آتش نشانی نیز استفاده کرد.



کافکا پلی اورتان اوتاشناشاوند:

در واحدهای تجاری برای از بین بردن درزهای بین کتیبه ها و یا در منازل مسکونی مرسوم است که فوم پلی یورتان را روی خرگوش می پاشند، فوم پلی یورتان هم به عنوان عایق سرما و هم به عنوان عایق حرارت استفاده می شود و چند ساعت در مقابل آتش نگه داشته می شود. از انتشار مواد سمی جلوگیری می کند. و دود و گازهای کشنده و ورود آنها به فضاهای مورد نظر.


استفاده از فوم پلی اورتان:

نصب قاب درب و پنجره

پر کردن و آب بندی ترک ها، درزها و حفره ها

پرکردن و نفوذ به شکاف های دیوار

عایق حرارتی در سازه سقف

آب بندی اطراف جریان کابل ها و لوله ها در دیوار

عایق صدا و عایق پارتیشن



چند منظوره ترکیب خوبی است

همانطور که گفته شد چسب های پلی یورتان انواع مختلفی دارند که برخی از آنها را می توان به عنوان درزگیر یا ابزار بتونه کاری استفاده کرد. فوم پلی یورتان مقاوم در برابر آتش می تواند چندین ساعت در برابر آتش با توجه به تاییدیه مقاومت در برابر آتش، از جمله UL Fire Resistance و همچنین DIN 4102-1 کلاس B1 و B2 مقاومت کند.

خاصیت پرکنندگی و آب بندی این فوم ها که تحت تاثیر رطوبت محیط منبسط می شوند، می تواند از ورود گازها و دود در هنگام آتش سوزی جلوگیری کرده و اطراف را عایق کند.

 

انواع فوم های ضد حریق بر اساس طبقه بندی مقاومت حرارتی:

فوم های پلی یورتان با تاییدیه های معتبر ضد حریق که در فروشگاه اینترنتی وریاموت به فروش می رسد کاربردهای متنوعی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد این فوم ها بر اساس استاندارد DIN 4102-1 به دو کلاس B1 و B2 تقسیم می شوند که کلاس B1 مقاومت خوبی در برابر آتش نشان می دهد و کیفیت بالایی دارد.

همچنین با توجه به ترکیب آنها عملکرد هر کدام نیز متفاوت است و معمولا پس از واکنش به رطوبت محیط به مقدار قابل قبول و متفاوتی می رسند که معمولاً 30 و تا 60 لیتر می باشد.

این فوم ها که به عنوان آب بند نیز مورد استفاده قرار می گیرند دارای ویژگی ها و مزایایی هستند که به آنها می پردازیم.


ویژگی ها و مزایای مواد نسوز پلی یورتان:

چسبندگی بسیار بالا به سطوح مختلف

مقاومت در برابر رطوبت و شرایط مختلف آب و هوایی

مقاوم در برابر عوامل خورنده

قدرت ساده

حفظ ثبات در دماهای بالا

مقاوم در برابر نور خورشید

خاصیت تحمل رنگ و سنباده را دارد.

لینک مقاله: https://baharidoor.com/product-category/interio-door/