سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

انواع آرتریت لگن

    نظر


انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که می تواند روی مفصل ران تأثیر بگذارد، از جمله:

قلاب استئوآرتریت (آرتروز)

آرتریت ران (آرتریت مفاصل)

لوپوس اریتماتوز

روماتیسم پسوریاتیک

1 - آرتروز و لگن

استئوآرتریت، همچنین به عنوان آرتروز لگن شناخته می شود، یک نوع رایج آرتریت یا التهاب مفاصل است که به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل رخ می دهد. به همین دلیل است که این عارضه در میانسالان بیشتر از جوانان دیده می شود. استئوآرتریت مفصل ران معمولاً با مشکلات زیر همراه است:


مشکلات ساختاری مانند دیسپلازی هیپ (رشد غیرطبیعی بافت ها و اندام ها).

سن

چاقی

سابقه آسیب دیدگی و لگن

2: درد لگن

آرتریت روماتوئید یا آرتریت مفصلی یک بیماری سیستمیک است که نه تنها مفاصل لگن بلکه کل بدن را درگیر می کند. این التهاب در نتیجه یک پاسخ ایمنی رخ می دهد، نه پیری یا ساییدگی مفاصل. با ادامه این نوع آرتریت، در نهایت می تواند استخوان ها و غضروف ها را از بین ببرد. آرتریت ممکن است در هر سنی حتی در کودکان رخ دهد.

3- لوپوس اریتماتوز

لوپوس اریتماتوز که معمولاً لوپوس نامیده می شود، یک بیماری خود ایمنی است که تمام قسمت های بدن از جمله مفاصل ران را درگیر می کند. اگر بثورات به ران برسد، التهاب و آسیب بیشتر به مفصل رخ می دهد. لوپوس در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر در افراد بین 15 تا 35 سال دیده می شود.

4- آرتریت پسوریاتیک

اگرچه این بیماری اغلب پوست را درگیر می کند، آرتریت پسوریاتیک می تواند باعث درد، التهاب و سفتی در نواحی آسیب دیده از جمله باسن شود. اکثر افراد مبتلا به این نوع آرتریت در ابتدا مشکلات پوستی (بثورات قرمز) را تجربه می کنند، اما این وضعیت می تواند در افراد عادی نیز رخ دهد.

علائم و نشانه های آرتریت یا التهاب مفصل ران و ران

برخی از علائم آرتریت لگن عبارتند از:

درد مفصل معده

دردی که پس از بیدار شدن دردناک است، اما پس از فعالیت کاهش می یابد.

دردی که با فعالیت شدید و شدید بدتر می شود.

استحکام ران

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یا لوپوس دچار خستگی یا ضعف می شوند. هر نوع آرتریت می تواند سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، آرتریت روماتوئید و لوپوس می توانند هر دو ران را به طور همزمان درگیر کنند.

علت التهاب مفصل ران چیست؟

مهمترین علل آرتریت لگن و لگن عبارتند از:

مشکلات و بیماری های مادرزادی

نقص در غضروف، که انتهای استخوان ها را در مفاصل طبیعی می پوشاند. این ماده عمدتاً از آب و پروتئین تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن کاهش اصطکاک در مفاصل است، زیرا به عنوان ضربه گیر عمل می کند.

استرس بیش از حد روی مفاصل به دلیل افزایش وزن یا فعالیت بیش از حد.

پوکی استخوان که می تواند در اثر افزایش وزن یا افزایش سن ایجاد شود.

آرتریت تشخیسی لگن

تشخیص آرتریت مفصل ران مهمترین مرحله است، زیرا به انتخاب روش درمانی صحیح کمک می کند. ارزیابی و تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بررسی تاریخچه پزشکی، از جمله تجربه درد

معاینهی جسمی

رادیوگرافی یا اشعه ایکس برای تشخیص ناهنجاری های مفصل

آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی های مرتبط با آرتریت

درمان آرتریت لگن و لگن

به خاطر داشته باشید که هیچ درمان قطعی برای هر نوع آرتریت مفصل ران وجود ندارد و روش های درمانی می تواند به کاهش درد و علائم کمک کند. کاهش علائم التهاب مفصل ران معمولاً از طریق دو روش غیرجراحی و جراحی قابل مدیریت است.

روش های غیر جراحی

برای کاهش درد و برخی از عوارض ناشی از این بیماری، ابتدا پزشک با تجویز برخی داروها به صورت قرص، تزریقی یا کرم و یا انجام فیزیوتراپی و برخی ابزارها، روش درمان غیرجراحی را دنبال می کند.

مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن

استفاده از کورتیکواستروئیدها و تزریق در نواحی ملتهب.

انجام تمرینات بدنی برای شل یا افزایش انعطاف ماهیچه ها و ماهیچه ها، به عنوان مثال: ب- شنا کردن بعد از دوره درمان.

بیماران باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، به عنوان مثال، همیشه وزن متعادلی داشته باشند، رژیم غذایی سالم داشته باشند، تا حد امکان از استرس دوری کنند و ورزش های کششی انجام دهند.

روش جراحی

زمانی که روش‌های درمانی غیرجراحی با شکست مواجه می‌شوند، پزشک درمان جراحی را پیشنهاد می‌کند و بر اساس وضعیت مفصل، سن، مرحله بیماری و نوع آرتریت، عمل مناسب انتخاب می‌شود. موارد زیر رایج ترین روش های جراحی هستند:

تعویض مفصل ران: برای تسکین درد و بهبود تحرک در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید.

چسبندگی استخوان: برخی از بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز دچار استئونکروز می شوند که منجر به مرگ سلول های استخوانی می شود.

استئونکروز: برای کاهش فشار بر روی مغز استخوان و افزایش جریان خون در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز.

سینووکتومی: این عمل شامل برداشتن بخشی از پوشش مفصل است.

آخرین کلمه

تورم لگن و لگن یا آرتریت یکی از شایع ترین مشکلات در افراد مسن است که در اثر افزایش سن و آسیب مفاصل ایجاد می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد، انواع مختلف انواع مختلف این یک رویکرد چند رشته ای است که در آن پزشک با توجه به تشخیص، سن و وضعیت سلامت بیمار، مناسب ترین روش درمانی را برای کاهش علائم و پیشگیری از عوارض تعیین می کند. برای درمان دردهای مفصلی به دکتر مهرداد منصوری مراجعه نمایید.