سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سنگ کلیه چگونه درمان می شود؟

    نظر


سنگ کلیه از متبلور شدن مواد معدنی در کلیه ها تشکیل می شود. وجود این سنگ ها در ادرار می تواند باعث درد خفیف تا شدید شود. اکثر این سنگ ها را می توان در خانه برداشت، اما برخی از آنها نیاز به جراحی سنگ کلیه دارند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای اطلاع از اندازه و نوع سنگ به متخصص کلیه مراجعه کنید.

پیشگیری از سنگ کلیه با تغییر سبک زندگی

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سنگ کلیه وجود ندارد. این امر به ویژه در صورتی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه داشته باشید صادق است. ترکیبی از رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی و برخی داروها می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه و علائم آن کمک کند، از جمله:

آب زیاد بنوشید نوشیدن آب زیاد بهترین راه برای پیشگیری از بیماری کلیوی است. نوشیدن آب زیاد حجم ادرار را افزایش می دهد در حالی که کم آبی باعث افزایش حجم ادرار می شود. در این مورد امکان پذیر است. نمک که باعث تشکیل سنگ می شود کمی حل می شود.

مصرف مرکبات خود را به لطف وجود سیترات طبیعی افزایش دهید که به کاهش و پیشگیری از سنگ کمک می کند.

غذاهای غنی از کلسیم بخورید. شایع ترین نوع سنگ کلیه، سنگ های اگزالات کلسیمی است و بسیاری از مردم معتقدند که باید از خوردن کلسیم خودداری کنند. در حالی که یک رژیم غذایی با کلسیم کافی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا حدودی افزایش دهد.

نوشابه ننوشید نوشابه های گازدار سرشار از فسفات و سایر مواد شیمیایی هستند که می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند.

مصرف شکر را کاهش دهید. ساکارز و فروکتوز موجود در شکر و شیرینی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند.

از مصرف مکمل های ویتامین C خودداری کنید مکمل های ویتامین C (اسید اسکوربیک) می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه به خصوص در مردان شوند. مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردانی که مقادیر زیادی مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند، دو برابر می‌شود.

مصرف غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهید. برخی از سنگ های کلیه توسط اگزالات، یک ترکیب طبیعی که در برخی غذاها یافت می شود، ایجاد می شوند. محدود کردن غذاهای سرشار از اگزالات می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کند.

غذاهای سرشار از اگزالات عبارتند از:

قهوه

ریواس

بلژیک

اسفناج

شکلات

بادام زمینی

سبوس گندم

محصولات سویا

سیب زمینی های شیرین

درمان سنگ های کوچک کلیه

این سنگ‌ها به قدری کوچک هستند که معمولاً خود به خود دفع می‌شوند. در برخی موارد، این سنگ‌ها می‌توانند باعث دردی شوند که معمولاً 1 تا 2 روز طول می‌کشد. ممکن است پزشک داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای تسکین درد تجویز کند.

و برای کمک به حذف سنگ های کوچک کلیه:

آب بنوشید نوشیدنی هایی غیر از چای و قهوه بنوشید.

آب لیموی تازه را به آبی که می نوشید اضافه کنید

از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

مصرف نمک را کاهش دهید

درمان سنگ کلیه بزرگ

سنگ کلیه به خودی خود دفع نمی شود و اغلب از درمانی به نام سنگ شکنی استفاده می شود. در این روش از امواج ضربه ای برای شکستن سنگ های بزرگ به سنگ های کوچکتر استفاده می شود که بعداً می توانند از دستگاه ادراری عبور کنند. همچنین تکنیک های جراحی برای حذف سنگ کلیه توسعه یافته است. این جراحی را می توان با ایجاد برش های کوچک در پوست (حذف سنگ کلیه از راه پوست) یا با قرار دادن ابزار جراحی (آندوسکوپی مجرای ادرار) از طریق مجرای ادرار و داخل کلیه انجام داد.

تشخیص سنگ کلیه

اگر سایر علل درد در ناحیه شکم یا سمت چپ کنار گذاشته شوند، باید به تعیین وجود سنگ کلیه و ظاهر واضح علائم توجه کرد. اغلب برای تایید تشخیص از تصویربرداری استفاده می شود. سی تی اسکن اسپیرال بدون مواد حالب رایج ترین راه برای بررسی سنگ یا انسداد در دستگاه ادراری است. در زنان باردار و افرادی که نباید در معرض اشعه قرار گیرند، ممکن است سونوگرافی برای بررسی وجود بیماری انجام شود.

علائم سنگ کلیه

مهمترین علائم سنگ کلیه عبارتند از:

درد شدید در پا و پهلو

خون و ادرار

تهوع و استفراغ

دیدن چرک در ادرار

احساس سوزش در ادرار

عفونت کلیه با تب و لرز رخ می دهد

علل ایجاد سنگ کلیه

کم آبی: در واقع وقتی حجم ادرار کم می شود غلظت آن افزایش می یابد که جز تجمع مواد زائد و تشکیل سنگ اثر دیگری ندارد.

سابقه خانوادگی و ژنتیکی: عوامل ژنتیکی مانند اختلالات متابولیسم سیستین ادراری باعث ایجاد سنگ سیستین می شوند. در عین حال برخی افراد به بیماری کلیه پلی کیستیک مبتلا هستند که باعث تشکیل سنگ های زیادی در آنها می شود.

تغذیه نامناسب: خوردن غذاهای غنی از کلسیم و اگزالات می تواند منجر به تشکیل سنگ های فسفات و اگزالات کلسیم شود. به عنوان مثال مصرف غذاهایی مانند اسفناج، ریواس، سمولینا (نوعی هلیوم تهیه شده از ذرت) و غلات کامل به دلیل اینکه سرشار از اگزالات هستند باید کاهش یابد. با این حال، کلسیم نباید به طور کامل حذف شود. در عوض باید مصرف مواد غذایی دیگر مانند نمک و کنسرو را کاهش دهید. پروتئین های حیوانی و مکمل های ویتامین C نیز باید محدود شود.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلسیمی: یکی از رایج ترین انواع سنگ ها، سنگ های کلسیمی هستند که به دلیل وجود کلسیم و اگزالات در خون ایجاد می شوند. استفاده از برخی داروهای خاص و افزایش زیاد ویتامین D از جمله دلایلی است که می تواند غلظت کلسیم را افزایش دهد. عوامل ژنتیکی و مصرف غذاهای حاوی اگزالات مانند اسفناج می تواند میزان اگزالات را افزایش دهد.

سنگ های اسید اوریک: اسید اوریک یک متابولیت پروتئینی است که در صورت افزایش بیش از حد، می تواند منجر به تشکیل سنگ های ادراری شود.

سنگ های استروویتال: این نوع سنگ در اثر عفونت باکتریایی مجاری ادراری ایجاد می شود و بیشتر در خانم ها دیده می شود. برای درمان سنگ کلیه به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


سنگ سیستین: در موارد بسیار نادر، عوامل ارثی در برخی افراد باعث دفع بیش از حد یک اسید آمینه در کلیه ها و در نهایت منجر به تشکیل سنگ می شود.