سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زگیل تناسلی چیست؟ انواع، علل، علائم و درمان زگیل تناسلی در طب سن


هر فردی می تواند در زندگی خود یک پدیده پوستی به نام زگیل را تجربه کند که احساس ناخوشایندی ایجاد می کند. پس دریافت اطلاعات در این زمینه خالی از لطف نیست.

به طور کلی، دو نوع زگیل در بدن انسان ظاهر می شود که یکی از آنها معمولاً روی پوست دست ها و پاها و دیگری در ناحیه تناسلی مشاهده می شود.

عامل اصلی زگیل ویروس HPV است.  به گزارش فرازطب، بیش از 100 نوع از این ویروس کشف شده است که 40 نوع آن باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

برخی از آنها به زگیل خوش خیم و برخی به زگیل بدخیم تبدیل می شوند. این تومور در لایه بالایی پوست شکل می گیرد و معمولا در عرض چند هفته ناپدید می شود.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های معمولی می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما زگیل تناسلی فقط در اندام تناسلی ایجاد می شود. اندام های اطراف لگن، واژن، آلت تناسلی یا مقعد (زگیل های اطراف مقعد را زگیل مقعدی نیز می نامند).

زگیل‌های معمولی در قسمت‌های مختلف بدن (مانند پوست دست) معمولاً یک واحد هستند، اما زگیل‌های پیچیده می‌توانند در گروه‌های مختلف ظاهر شوند و در صورت عدم درمان افزایش پیدا کنند.

زگیل تناسلی شبیه برجستگی نیست، بلکه روی سطح پوست رشد می کند و صاف می شود. رنگ آنها معمولا نزدیک به پوست است، مانند صورتی یا قهوه ای روشن.

رنگ این زگیل ها ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما پس از برداشتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه از پوست به حالت قبلی خود باز می گردد.

HPV می تواند روی پوست اندام تناسلی وجود داشته باشد، اما لزوما باعث ایجاد زگیل نمی شود یا بعد از چند ماه باعث ایجاد زگیل نمی شود.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا برای ماه ها یا حتی سال ها متوجه آن نمی شوند. برخی از انواع ویروس HPV می توانند به سلول های دهانه رحم نفوذ کرده و باعث سرطان شوند.

زگیل تناسلی در مردان و زنان

اگر مردان به نوع پرخطر ویروس HPV آلوده شوند، ممکن است به سرطان مقعد یا سرطان آلت تناسلی مبتلا شوند. اگر در کنار درمان، سیستم ایمنی بدن نیز قوی باشد و بتواند به خوبی با ویروس مبارزه کند، احتمال ابتلا به این نوع سرطان وجود دارد.

مردانی که روابط جنسی انحرافی دارند (روابط همجنس یا هر دو جنس) و کسانی که روابط جنسی متفاوتی دارند و محافظت نمی شوند، 17 برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند.

علائم زگیل تناسلی

اختلالات تناسلی را می توان با عوامل زیر تعیین کرد. برای تهیه بهترین قرص برای زگیل تناسلی با ما تماس بگیرید.


وجود زگیل تناسلی برجسته، سخت، گوشتی و گرد به صورت زگیل های کوچک پراکنده یا پیش بینی های بزرگ به صورت خوشه و غلظت.

رنگ زگیل تناسلی اغلب با رنگ پوست یکسان است، اما در برخی موارد ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ پوست فرد باشد. در افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند، زائده ها می توانند در اطراف دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شوند.

خارش و سوزش در زیر بغل

وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل تناسلی

اگر زائده ها در مجرای ادرار قرار گیرند، می توانند باعث خونریزی، درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

البته امکان ابتلا به زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی نیز وجود دارد. در برخی موارد، سیستم ایمنی فرد به قدری ضعیف است که فرد می تواند بدون داشتن رابطه جنسی به این ویروس مبتلا شود که در موارد زیر احتمال بیشتری وجود دارد:

ابروی ایدز نیست

افرادی که از انواع سرطان ها و بیماری ها رنج می برند

افرادی که تحت عمل جراحی پیوند قرار گرفته اند و عضو جدیدی دریافت کرده اند

استفاده بیش از حد از قرص های ضد بارداری

افرادی که در سنین پایین فعالیت جنسی دارند