سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چیزهایی که باید درباره مسجد جامع اصفهان بدانید

ملف:مسجد امام اصفهان 4.jpg - ویکیبیدیا میتوانید این مسیر را پیاده روی کنید. لذا در این نوشتار تلاش می شود با تحلیل ساختار باغ، به برخی نقاط اشتراک و افتراق آنها با یکدیگر زیر چهار عنوان: ساختار باغ، استقرار ابنیه، تقسیمات فضایی و ارتباط با طبیعت اشاره شده و در خلال آن فرضیاتی برای دلایل و نتایج فاصله گرفتن آنها از الگوی باغ ایرانی و میزان تاثیر وجود دو عمارت و چند محور بر آن، به بحث گذاشته شود. جالب است بدانید، این بادگیر که در زمان افشاریه ساخته شدهاست، هنوز با وجود گذشت چند صد سال پابرجا است و محلی برای بازدید گردشگران میباشد. کاخ چهل ستون با نام باغ موزه چهل ستون نیز شناخته میشود. میدان نقش جهان که خود شامل مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و بازار قیصریه است، باغ موزه چهلستون، موزههای هنرهای معاصر و تاریخ طبیعی و همچنین کاخ زیبای هشت بهشت به فاصله کمتر از 500 متر از هتل قرار دارند. از جمله می توان : عمارت عالی قاپو- بازارتاریخی قیصریه - مسجد امام- مسجد شیخ لطف الله را نام برد. آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی نیز روی دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ واقع شدهاند. کاخ چهلستون اصفهان از جمله آثاری است که در زمان شاه عباس اول و دوم ساخته شد و مساحت آن 67000 متر مربع است. اصفهان از جمله مهمترین شهرهای توریستی ایران است. کتیبه دیگر که طولانیتر و خطوط آن گچبری بر زمینه آبیرنگ است، از تعمیرات زمان شاه سلطان حسین حکایت دارد.عکس از اصفهان امروز (عکاس: نامشخص) یکی از برنامههای شهری دوره شاه عباس اول، پس از انتخاب اصفهان بهعنوان پایتخت در سال 1007 هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغهای متعدد پیرامون آن بود.

حمام خان یا گرمابه نور در زمان ناصرالدین شاه توسط میرزا محمد تقی خان بافقی در سال 1170 شمسی بنا گردید. کاخ چهلستون در سال1057 هجری قمری با حضور مهمانان خارجی افتتاح گردید و "مبارک ترین بنای دنیا" لقب گرفت. یکی از نمادهای مهم این پارک مجسمه باشکوه زنی به نام «فرنگیس حیدرپور» است که در زمان دفاع مقدس، طی درگیری با دو سرباز عراقی، یکی را کشته و دیگری را اسیر میگیرد و به ارتش ایران تحویل میدهد.در زمان جنگ ایران و عراق پناهگاهی در بوستان شیرین مستقر بود. دو تصویر دیگر که یکی روبهروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش میگذارند. تعداد پله های این پلکان از طبقه اول تا اتاق موسیقی 94 پله و تا پشت بام 114 پله می باشد. نوادگان ملکالتجار تا 4 نسل بعد در این خانه زندگی کردهاند. جنس ساختمان این قسمت از کاهگل است. این عمارت، ساختمان اصلی باغ را تشکیل داده است و تلفیق جریان هوا و آب را به زیباترین شکل مورد استفاده قرار اجاره خودرو برای سفر می دهد. اگر بخواهیم به یکی از زیباترین کاخهایی که در دوران صفوی بنا شدهاند اشاره کنیم، میتوان از کاخ چهل ستون یاد کرد. شهری که در گوشه و کنار آن گاها به مجموعه هایی بر میخوریم که شاید در کشور کم نظیر و یا بی نظیر باشد ، یکی از این آثار بی نظیر کلیسای وانک می باشد که بزرگترین و زیباترین کلیسای جلفای اصفهان است.

این استان 12/33 درصد از محصولات گلخانهای کشور را تأمین مینماید. در ساخت مسجد جامع یزد آهن به کار نرفته و این بنا به طور کامل با گچ و آجر خشتی ساخته شده است. در این بخش به طور مختصر از بناهای جدیدی که به مسجد افزوده شد برایتان خواهیم گفت. امروزه به جز باغ هشت بهشت و باغ چهلستون، سایر باغها از بین رفتهاند و تنها نامی از آنها باقی است.عکس از حقوق نیوز (عکاس: نامشخص) با انتخاب اصفهان بهعنوان پایتخت و گسترش شهر به طرف جنوب و احداث میدان نقش جهان، استقرار کاخهای شاهی به وسیله شیخ بهایی پایهریزی شد و انتخاب فضای وسیع در دولتخانه، حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهایی، دانشمند بلندآوازه دوره صفوی داشت. با انتخاب اصفهان بهعنوان پایتخت و گسترش شهر به طرف جنوب و احداث میدان نقش جهان، استقرار کاخهای شاهی به وسیله شیخ بهایی پایهریزی شد و انتخاب فضای وسیع در دولتخانه، حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهایی، دانشمند بلندآوازه دوره صفوی داشت. از آن جمله میتوان به تالار آینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزیینات نقاشی، آیینهکاری و کاشیکاری دیوارها و سقفها اشاره کرد. از آن جمله میتوان به تالار آینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزیینات نقاشی، آیینهکاری و کاشیکاری دیوارها و سقفها اشاره کرد. وی بیان کرد: بافت فرسوده شهر بروجرد با بافت تاریخی تداخل دارد بعبارتی در این شهر بافت فرسوده و بافت تاریخی روی هم قرار دارند که میراث فرهنگی در این حوزه متولی اصلی است و راه و شهرسازی نیز در طرح های بازآفرینی شهری در این بخش مشارکت دارد.

در دو طرف تالار اتاق هایی بنا شده که آنها هم مزین به نقاشی های بسیار زیبا است. این باغ زیبا یکی از 9 باغی است که در یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان است. اکنون در ایران دو آتش بهرام وجود دارد که یکی در یزد و دیگری در کرمان است. وجود این تیمچههای تودرتو باعث خنکتر شدن فضای بازار میشد. شهرداری و سازمان پارکها و فضاهای سبز اصفهان در دهههای اخیر تلاش بیسابقهای درخصوص گسترش فضای سبز در این شهر کردهاند. همین امر سبب افزایش محبوبیت این کاخ نیز شد. علاوه بر این تیرگی که در کف استخر وجود دارد سبب شده عمق آب بیشتر از حالت واقعی نمایش داده شود. اگر دنبال لباسهای شیک هستید یا میخواهید بازارگردی را در یک فضای بهروز و جدید تجربه کنید، بین مراکز خرید اصفهان گزینههای خوبی برایتان وجود دارد. سپس استخر بزرگ رو به روی عمارت را میبینید و پس از آن وارد فضای کاخ خواهید شد. هنگام سفر به این شهر حتما از این فرصت استفاده کنید و با قدم زدن در فضای دلنشین و تاریخی و باصفای چهارباغ عباسی سفرتان را خاطره انگیز تر کنید. پس از آن وارد تونل آکواریوم اصفهان خواهید شد؛ از قدم زدن در این تونل سیر نمیشوید. وارد تالار که می شویم تا جایی که چشم کار می کند پر است از نقاشی هایی که هر کدام روایتی از تاریخ را بیان می کند.با دیدن هر کدام از آنها گویی خود را در دوران آن زمان تصور می کنی.

درواقع مردمان باهوش یزد، اولین کسانی بودند که «خشت» را با ترکیب 4 عنصر اصلی خاک و آبوآتش و باد کشف کرده و با پشتکار و سختکوشی بینظیر خود و بیرون کشیدن آب از دل زمین سرسخت و خشک کویر، «قنات» را اختراع نمودهاند تا کاخها و خانههایی خشتی بسازند و شهری تاریخی با یک معماری باشکوه را بنا کنند؛ شهری که با ثبت جهانیشدن خود، نهتنها باعث افتخار مردمان یزد بلکه مایه سربلندی کشور عزیزمان ایران نیز میباشد و نظر هر بینندهای را جلب میکند. همزمان با فرارسیدن ایام نوروز اصفهان یکی از مقصدهای مهم گردشگری برای مسافران در کشور است. همانطور که میدانید در دوران صفویه شهر اصفهان به عنوان پایتخت کشور انتخاب شده بود. همان طور که میدانید تعداد زیادی از ارامنه از سرزمین ارمنستان با کوچ اجباری به ایران آمدند. گردشگران در مراسم محرم علاوه بر همراهی با گروههای سوگواری امام حسین (ع) و شرکت در مراسم عزای حسینی، در مراسم پخت آش نذری شرکت میکنند و از غذاهای نذری بهرهمند میشوند. در حدود 300 سال پیش و در زمان حکمرانی شاه سلطان حسین صفوی، بنای کاروانسرا در سال 1128 ساخته شد. بنابر اظهارنظر سیاحانی همچون فلاندن و کست در زمان پادشاهی محمدشاه قاجار و نیز مادام دیو لافوآ، در سال 1298 هجری قمری، باغ چهلستون به حالت اصلی خود باقی بود؛ اما از سال 1300 هجری قمری در زمان ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه و والی اصفهان، خرابی بسیار در این عمارت به عمد راه یافت. با یک بررسی کوتاه در پلان کاخ چهلستون اصفهان میتوان به معماری خارق العاده و حیرت انگیز آن دست یافت. با توجه به قرارگیری این بنا در کنار مدرسه چهارباغ، مادر پادشاه عواید حاصل از این مجموعه را وقف مدرسه چهارباغ کرد. پس از آن با شروع سلطنت شاه عباس دوم، هفتمین پادشاه صفوی، عمارت چهلستون توسعه داده شد و تالارها و ایوانهایی بر آن افزودهاند.

در زمان ساخت این کلیسا بهجای استفاده از سنگ که مصالح اصلی ساخت بیشتر کلیساهاست، از آجر استفاده شده و روی آنها را با کاشیهایی با طرحهای فرشتههای بالدار پوشانده شده است. کاخ چهلستون که بالغ بر 67 هزار متر مربع مساحت دارد، این کاخ در زمان شاه عباس اول در شهر اصفهان بنا شده است و در زمان شاه عباس دوم (1057 هجری قمری) تکمیل شده است و اکنون همچون گالری زیبا گوشه ای از تاریخ ایران کهن را بازگو می کند. نقاشیهای موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آنها در عصر قاجار نقاشی شدهاند، شرح پذیرایی شاه عباس اول و دوم و شاه طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است. دو تصویر دیگر که یکی روبهروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش میگذارند. قشم اگر چه یکی از مناطق پر باران جنوب ایران است اما کمبود آب شیرین و آشامیدنی از دیرباز همواره یکی از مشکلات مردمان آن بوده است. منطقهای که جلفای نو در آن قرار دارد، جزو مناطق نیمه کوهستانی به حساب میآید. در میدان امیر چخماق یزد بنایی به نام مسجد امیر چخماق یا مسجد جامع نو دیده می شود. ازخطاطانی که نامشان در کتیبه های مسجد آمده می توان به “بهاء الدین هزار اسپ”، “مولانا شمس الدین محمد شاه حکیم خطاط”، “مولانا کمال الدین بن شهاب الدین”، “محمد رضا”، “سلطان محمود یزدی” و “محمد امین” اشاره کرد. رفتن به کافه های دنج محله جلفا و محله خاقانی و نوشیدن یک شربت خنک یا یک قهوه اصیل را فراموش نکنید. نمایشگاه دائمی موبایل که در طبقه همکف قرار دارد و در آنجا میتوانید انواع گوشیهای جدید را در دست گرفته، تست کنید یا در مورد آنها از متخصصان حاضر در این نمایشگاه مشاوره بگیرید.

دو ورودی دیگر مسجد یکی در ضلع جنوب غربی واقع در شبستان غربی گنبد خانه و دیگری در شمال شرقی و در بخش قدیمی مسجد واقع شده که درحال حاضر هر دو مسدود است. در دو طرف تالار ستوندار، اتاقهایی است که در حال حاضر برای نمایشگاههای فصلی مورداستفاده قرار میگیرند. به طور کلی در عمارت تاریخی چهل ستون نقوش ترکیبی دیوارها و سقف تالار که در قالبهای زیبای لچک و ترنج قرارگرفتهاند و خطوط اصلی تقسیمات بنا که ترکیب زیبایی از نقاشی و کاشیکاری و سایر تزیینات متعدد و متنوع هستند، این اثر را بهصورت یکی از بهترین نمونههای معماری دوران صفویه تبدیل کرده است. به طور کلی در عمارت تاریخی چهلستون نقوش ترکیبی دیوارها و سقف تالار که در قالبهای زیبای لچک و ترنج قرارگرفتهاند و خطوط اصلی تقسیمات بنا که ترکیب زیبایی از نقاشی و کاشیکاری و سایر تزیینات متعدد و متنوع هستند، این اثر را بهصورت یکی از بهترین نمونههای معماری دوران صفویه تبدیل کرده است. بر بالای این تالار زیبا گنبدی است که سقف آن مزین به لچکی های رنگارنگ و نقوش طلایی است. روش دوم که بیشتر در مورد نقوش اسمائی، متبرکه و دعایی بکار رفته است، حکاکی روی گچ می باشد. نام این پل در ابتدا حسن بیک بوده که مربوط به دوران تیموری میشود، اما این پل به دستور شاه عباس دوم تخریب و پس از آن پل زیبا و تاریخی خواجو ساخته شد. جاذبه های گردشگری تاریخی و دیدنی شهر اصفهان به گونه ای است که در تمامی فصول می توان به بازدید از آنها پرداخت. کاخ چهلستون یا چهل ستون یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که زیبایی خود را مدیون باغی می داند که دورتادور آن را محاصره کرده و حوض آبی که آن را از بیست ستون به چهلستون تبدیل ساخته است.

گرسنه اگر شدید «برگرچیان» یکی از برگرهای معروف اصفهان همینجاست و همچنین خانهی موسیو آراکل، کافه رستوران ترنج در خانه هوانس، پیتزا راک، ساندویچ کارن، بام جلفا و … هستند و هنر نقاشی اصفهان را نمایان می سازند. یکی از بخش های بسیار مهمی که در چهلستون به چشم می خورد، بخش تالار مرکزی است. کاخ چهلستون اصفهان یکی از بناهای زیبا در عصر صفوی است که به واسطه نقاشی ها و آینه کاری های زیبایش معروف شده. انعکاس زیبای کاخ در این حوض، تصویری زیبا و وصف ناشدنی را ایجاد می کند. بهای بلیط کاخ چهلستون چقدر است؟ به جرأت میتوان گفت که این باغ با بیش از 300 گونه گیاهی مختلف، روحی تازه به اصفهان بخشیده است. چند دهه اخیر ساخت و سازهای غیر اصولی در بافت تاریخی یزد انجام شده و یا تخریبهایی صورت گرفته اما با گذر زمان نظارت و پایش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دستگاههای متولی و همچنین حساسیت دستگاههای ذی ربط نیز نسبت به بافت تاریخی گسترش یافته است. کاخ چهلستون از جمله بناهای بسیار خاص و معتبر تاریخی در شهر اصفهان است که از دوران صفوی در اصفهان به جا مانده است. قدمت بیش از دو قرن خانه سرای بدیع، این عمارت را تبدیل به یکی از خانه های تاریخی اصفهان به جا مانده از دوران قاجار میکند. کاخ چهلستون که در دولتخانه صفوی قرار دارد و یادگار دوران حکومت صفویان میباشد این روزها یکی از مهمترین مقصد گردشگران و مسافران نوروزی است. همزمان با فرارسیدن عید نوروز، جاذبههای گردشگری اصفهان با استقبال خوب مسافران روبرو شده است. همچنین برای انتخاب هتل ارزانقیمت در اصفهان میتوانید به سایتهای مرجع مراجعه کرده یا با دریافت اطلاعات تماس با اپراتوری هتل ارتباط برقرار کنید. کاخ چهلستون از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و در میان باغ چهلستون و در انتهای حوضی پر آب چشم نوازی می کند که با 18 ستون در ایوان اصلی و تالار آینه و تزیینات عالی طلاکاری شده و نقاشیهای سالن پادشاهی یا همان سالن اشرف و بسیاری دیگر معماری ناب و اصیل ایرانی را در دوره صفویه به رخ جهانیان می کشد.

مجموعه مسجد جامع اصفهان 4 ایوان دارد؛ ایوانهایی مقرنسکاریشده با تزئیناتی زیبا و تاریخی. این مسجد اولین هسته مذهبی در شهر شیراز است که جدا از عملکرد مذهبی نقش اجتماعی- سیاسی نیز داشتهاست و به همین دلیل دارای شش ورودی در اضلاع مختلف است که مهمرین آن ورودی ضلع شمالی است که در دوره صفویه بازسازی شد. کلیسای سورپ آمناپرکیچ کلیسایی ساده و بی پیرایه بود که در 1606م، یعنی در اوایل مهاجرت ارمنیان به ایران، بنا شد و یادآور کلیسایی به همین نام در جلفای قدیم بود. مجموعهای از این باغها که در امتداد چهارباغ شکل گرفته بودند، یکی از شالودههای اصفهان عصر صفوی را شکل میدادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است؛ زیرا حلقه وصل این شالوده و شالوده دیگر شهری، یعنی مجموعه نقشجهان بوده است.عکس از ویکیپدیا (عکاس: Arad Mojtahedi) باغ چهلستون سه در ورودی داشته است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد. در این محوطه بزرگ که چند کاخ سلطنتی نیز مستقر بود، عماراتی مانند تالار اشرف، جبهخانه، رکیب خانه، کشیکخانه، تالار طویله، کاخ هشتبهشت، توحید خانه و برخی عمارتهای دیگر ساخته شد.عکس از ویکیپدیا (عکاس: والتر میتلهولتسر)در میان باغ چهلستون، شاهعباس عمارتی به شکل کلاهفرنگی با اتاقهای کوچک در اطراف آن ساخت که از آن بهعنوان هسته اولیه کاخ چهلستون یاد میشود. سرانجام در سال 1330 شخصی به نام مصطفی خان مستوفی که شهردار اصفهان در آن دوران بود، زمین های که در آن حوالی بود را آزاد کرد و پس از باز کردن مسیر عبوری آب، دیواری را از جنس سنگ در بخش شمالی این پل ساخت. در این محوطه بزرگ که چند کاخ سلطنتی نیز مستقر بود، عماراتی مانند تالار اشرف، جبهخانه، رکیب خانه، کشیکخانه، تالار طویله، کاخ هشتبهشت، توحید خانه و برخی عمارتهای دیگر ساخته شد. این منطقه به دلیل رونقی که خود ارامنه با فعالیت و کار ایجاد کردند، به سرعت به یکی از قطب های مهم برای ارامنه ایران تبدیل شد.