سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا بهترین نقاط گردشگری شهر ساری را می شناسید؟


شهر ساری یکی از محبوب ترین شهرهای شمال کشور است که هر ساله میزبان هزاران گردشگر است. شهر ساری هر چیزی را که دوستداران طبیعت را خشنود می کند در دل خود دارد. از جنگل های انبوه و بسیار سرسبز گرفته تا دریاچه های کوچک و بزرگ، از سدهای مختلف گرفته تا چشمه های آب گرم، همه دست به دست هم داده اند تا ساری به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور تبدیل شود.

شهر ساری یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمال کشور است و سالانه پذیرای هزاران گردشگر است. شهر ساری در دل خود همه چیز برای خوشایند طبیعت گرد دارد. از جنگل های انبوه و بسیار سرسبز گرفته تا دریاچه های کوچک و بزرگ، از سدهای مختلف گرفته تا چشمه های آب گرم همه و همه دست به دست هم داده اند تا ساری را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور تبدیل کنند. در این مقاله گردشی تاپ شما را با بهترین مکان های دیدنی ساری آشنا می کنیم که می تواند خاطرات فراموش نشدنی را در ذهن شما به یادگار بگذارد.


دشت ناز

دشت ناز یکی از جاهای دیدنی ساری است که بازدید از آن را از دست ندهید. این مکان به معنای واقعی زیبایی طبیعی را به بازدیدکنندگان نشان می دهد. منطقه حفاظت شده دشت ناز در شهرستان میانرود ساری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به جاده ای که به دریا منتهی می شود رسید. اکوسیستم این منطقه حفاظت شده دارای پوشش گیاهی بی نظیر و بی نظیری از انواع گیاهان وحشی ایران است. از مهم ترین انواع گیاهان این منطقه می توان به هالی، توسکا، فرشته، یاس بنفش و بلوط اشاره کرد.


قدمت جنگل دشت ناز ساری به هزاران سال پیش می رسد و پس از کویر لوت کرمان، بزرگترین منطقه طبیعی ثبت شده کشور در جهان است. حیات وحش این منطقه حفاظت شده کمبودی از نظر پوشش گیاهی ندارد و کاملا منحصر به فرد است. گوزن زرد، قرقاول، گربه جنگلی، شوکا و مرال از معروف ترین گونه های جانوری هستند که در دشت ناز زندگی می کنند.

یکی از عواملی که منطقه حفاظت شده دشت ناز را به شهرت جهانی رسانده میزبانی از گونه گوزن زرد در این منطقه است. بدون برنامه ریزی و تجهیزات کامل، یافتن و ردیابی این حیوان در دشت دشوار است. زیرا گوزن زرد تمام فعالیت های خود را بعد از غروب آفتاب و در تاریکی مطلق انجام می دهد. این گونه جانوری بسیار زیبا و نمادین است و منطقه حفاظت شده دشت ناز به عنوان یکی از پناهگاه های اصلی این جانور شناخته می شود.

برای بازدید از این منطقه زیبا به مجوز نیاز دارید. این منطقه همچنین یکی از بهترین مکان ها برای پژوهشگران گونه های گیاهی است و می تواند اطلاعات ارزشمندی از طبیعت بکر دومین منطقه بزرگ طبیعی ایران در اختیار ما بگذارد.

پرامنه باداب سورات

چشمه باداب در سورت ساری یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران است. باداب سورت در واقع یک منبع آب طبقه بندی شده است. به طور خلاصه: چشمه های این منطقه به قدری قوی جریان دارند که حوضچه های کوچکی در مسیر خود ایجاد کرده اند. استخر لایه لایه است و رنگ آن بیشتر دارای تناژهای قرمز است. رنگ قرمز این استخر به دلیل تجمع اکسید آهن در مسیر چشمه است که جلوه بی نظیری به منطقه چشمه باداب سورت می دهد.

جالب است بدانید که آب هر چشمه از نظر تصفیه، رنگ، بو، غلظت و کمیت متفاوت است. به طور کلی نهرها در این منطقه به دو نوع کلی تقسیم می شوند:

منبع قسمت بالای سوره باداب

آب آنها ترش است.

رنگ آنها قرمز و نارنجی است.

لوهرانو سیره باداب سورات

طعم آب آنها بسیار شور است.

رنگ آب نارنجی است.

آنها خواص درمانی مانند روماتیسم و ??بیماری های پوستی دارند.

باداب در لغت به معنای آب گازدار و سورات به معنای قدرت است. همیشه به یاد داشته باشید هنگام بازدید از این منطقه به آرامی از میان برکه ها و چشمه ها عبور کنید. نادیده گرفتن آن نعمت های خداوند برای ما سود زیادی خواهد داشت. بهترین زمان برای بازدید از این نقطه گردشگری غروب آفتاب است. نور نارنجی خورشید منظره بی نظیری را ایجاد می کند که می توانید در چند دقیقه آن را تماشا کنید.

هارادا آلالند

دریاچه ایلیندان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ساری به شمار می رود که تفاوت های مهمی با دریاچه های دیگر دارد. تفاوت این دریاچه با دریاچه های دیگر در تامین آب است. آب دریاچه ایلیندان از هیچ رودخانه ای تامین نمی شود یا به عبارت ساده تر هیچ رودخانه ای به این دریاچه نمی ریزد. پس آب دریاچه از کجا می آید؟ جالب است بدانید که آب این دریاچه تنها از طریق باران مانند بارش برف تامین می شود.

تغییرات بارندگی باعث تغییر عرض این دریاچه می شود. در فصل بارندگی مانند زمستان و پاییز، وسعت دریاچه الندان از 17 هکتار تا 30 هکتار است و با بالا رفتن سطح آب، بسیاری از شالیزارهای ساری که دچار خشکسالی شده اند، غرق می شوند. دریاچه الدانان علاوه بر آب شیرین، بستر رشد بسیاری از گیاهان و ادویه جات در ایران را فراهم می کند که در فصل بهار در این منطقه رشد می کنند. درختان اطراف این دریاچه بسیار انبوه هستند و مناظری دیدنی از طبیعت زیبای شمال را به نمایش می گذارند.

اگر می خواهید جنگل سرسبز اطراف دریاچه را ببینید، بهتر است بهار و اردیبهشت را انتخاب کنید. اگر در این تاریخ ها نمی توانید به دریاچه الندان برسید، می توانید فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید و از مناظر رنگارنگ و بسیار جالب درختان در حال سقوط در این منطقه لذت ببرید.