سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تفاوت عطر و ادکلن; از کلمه ادکلن برای عطر استفاده نکنید.


اگر فکر می کردید ادکلن برای عطرساز مردانه است و عطر برای عطر زنانه. خیلی اشتباه میکنی! عطرها، ادکلن ها و عطرها نسخه های مختلف عطر هستند. با هدف یکسان اما ویژگی های متفاوت منجر به نام های مختلف می شود. در این مقاله برای پاسخ به این سوال رایج و تکراری به تفاوت عطر و ادکلن می پردازیم. در پایان مقاله دیگر ادکلن را عطر مردانه نمی نامید.


ویژگی های عطر و ادکلن; معانی مختلف کلمه

نئاندرتال ها اولین کسانی بودند که عطر خوشایند حاصل از سوزاندن چوب های معطر را کشف کردند. به گفته باستان شناسان، صنعت عطر ابتدا در مصر و بین النهرین آغاز شد. در زمان های قدیم عطرها از سوزاندن مواد معطر به دست می آمدند، اما امروزه از مخلوط کردن اسانس ها یا روغن ها با حلال های مختلف ساخته می شوند. به همین دلیل از اصطلاح عطر استفاده می کنند. ریشه این کلمه از fume به معنای دود گرفته شده است.

عطر کلمه ای عربی است. ماده ای است خوشبو کننده که مواد اولیه آن از اسانس گل ها، مرکبات و حیوانات به دست می آید.

ادکلن به معنی ادکلن است. یوهان ماریا فارینا این مستعمره را در شهر کلن آلمان تأسیس کرد.

بنابراین اولین تفاوت عطر و ادکلن آکادمی ریحا  در ریشه شناسی کلمه و معنای آن نهفته است. تفاوت دیگر عطر و ادکلن در نحوه ساخت، نسبت غلظت و ماندگاری رایحه است.


نکته ای که در خرید ادکلن و عطر باید بدانید این است که تفاوت عطر و ادکلن به تفاوت معنی کلمه محدود نمی شود و فراتر از آن است. مهمترین تفاوت عطر و ادکلن در ترکیب آنها و میزان حلال مصرفی آنهاست.

تراکم کلنی کم است. تاثیر الکل بر عطر

عطرهای خالص یا اسانس ها را نمی توان به تنهایی استفاده کرد و باید با الکل و سایر حلال ها مخلوط شوند. ادکلن، عطر، ادو تویلت و ادو پرفیوم از ترکیب مقادیر مختلف حلال و اسانس تولید می شود. درصد اسانس موجود در ادکلن 4-2 درصد و ادکلن 96-98 درصد الکل است. همانطور که گفته شد نمی توان از عطر خالص استفاده کرد اما بیشترین درصد اسانس ها معطر هستند 20 تا 30 درصد عطر را اسانس معطر تشکیل می دهد. | برخلاف تصور عموم، ادکلن مخصوص عطرهای مردانه و عطرها مخصوص عطرهای زنانه نیست و غلظت رایحه تعیین کننده نام است.

لیمو تفاوت عطر و ادکلن است؟ ماندگاری عطر و ادکلن

عطر خالص نباید استفاده شود و پوست را تحریک می کند. اما وقتی صحبت از مقایسه ادکلن و عطر ماندگار می شود، منظورشان همان عطر است. ماندگاری بیشتر عطرها به درصد حلال بستگی دارد. بنابراین ادکلن با الکل 98 درصد کمترین ماندگاری را در مقایسه با عطر دارد. در مقایسه با ادو پرفیوم و ادو تویلت، عطرها کمترین درصد حلال را دارند. به همین دلیل ماندگاری و پخش عطرها بیشتر از عطرهای دیگر است. یه جورایی عطرش مثل ابری معطر دورت می پیچه، تمام روز رو می پیچه و هر رهگذری رو برای لحظه ای توقف می کنه تا اسم عطرت رو بپرسه.

آیا برندهای معروف عطر یا ادکلن تولید می کنند؟

شاید فکر کنید که عطر ادکلن ماندگاری بالایی دارد، بنابراین محبوبیتی ندارد و معروف ترین برندهای دنیا روی تولید آن سرمایه گذاری نمی کنند. اما نه؛ محبوبیت ادکلن ها بیشتر از عطرهاست. عطرها در ایران گران و کمیاب هستند. برندهای معروفی در دنیا هستند که ادکلن های پرفروش تولید می کنند.

برند لوکس باربری

برند ایتالیایی Bulgari (BVLGARI)

Jenama America Calvin Klein (Calvin Klein)

برند ادکلن رویال CREED

چهار برند ذکر شده در بالا معروف ترین شرکت های عطرسازی در جهان هستند که محبوب ترین ادکلن یا ادو تویلت را تولید می کنند. ادکلن هایی مانند Aventus Creed و Man in Black BVLGARI بازار ادکلن های جهانی و ایران را در اختیار دارند.

قیمت عطر بیشتر از کلن است

هر چه نسبت اسانس خالص بیشتر باشد، ارزش آن بیشتر است. عطرها بسیار گران هستند، اما این بدان معنا نیست که ادکلن ها ارزان هستند. عوامل مختلفی بر قیمت عطر تاثیر می گذارد. ماندگاری، پخش بو، طعم و برند از جمله این عوامل هستند. اکثر عطرهای مقرون به صرفه موجود در بازار رایحه ای شیرین دارند. اما دلیل قیمت مناسب عطر استفاده از اسانس شیرین نیست. بیشتر مشتریان عطر، بازار جوانان هستند که بیشتر به عطرهای شیرین زنانه و مردانه علاقه دارند. عطرسازان معروف برای جذب جوانان بیشتر عطرهایی با بوی شیرین را با قیمت مناسب تری روانه بازار کردند.