سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مسکن بوم گردی

    نظر


 مسکنی است که در محیطی طبیعی و محلی با بالاترین استانداردهای محیطی ممکن و به نحوی که با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه سازگار باشد و در عین حال تعامل حداکثری با جامعه محلی و توجه به تنوع را داشته باشد ایجاد شود. اقلیم زمینه را برای حضور گردشگران با کیفیت قابل قبول و معین فراهم می کند.

این مقاله برای کسانی مناسب است که قصد ساخت زیستگاه های بوم گردی و طراحی ویلا را  را دارند و می خواهند با جزئیات و روش های ساخت، مدیریت و طبقه بندی این زیستگاه ها آشنا شوند.

فرآیند اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردی معمولاً مستلزم اخذ تأییدیه اصولی از کمیسیون بوم گردی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که از سازمان عکس می گیرد. توسط کمیسیون اکوتوریسم گرفته شده است. فیلم ها و اسناد مرتبط و در صورت عقد اصولاً عقد محسوب می شود.

پس از دریافت تاییدیه اصولی، حداکثر شش ماه فرصت دارید تا مجوز فعالیت خود را دریافت کنید. در این مرحله باید نقشه ها، نقشه ها، توضیحات منطقه مسکونی تهیه شود و پس از تایید همه این موارد، پروانه ساخت به شما داده می شود.

زمانی که ساختمان آماده بهره برداری می شود، آزمایشات دارویی از سازمان آتش نشانی، متخصصان پزشکی و افراد غیر آسیب دیده توسط مدیر اقامتگاه و تایید سازمان حفاظت میراث فرهنگی انجام می شود.

در مورد بیمه های مسکونی باید بدانید که ساختمان باید ظرفیت دریافت بیمه های مسکونی، عمری و مالی برای هر فرد را داشته باشد تا در صورت بروز حادثه، افراد بیمه شوند.

پس از بهره برداری و تایید، بنیاد میراث فرهنگی چهار تا شش درصد وام را به موسس اقامتگاه پرداخت می کند.

تعیین و ضوابط ساخت، مدیریت و طبقه بندی ساختمان های دوستدار محیط زیست در کشور

هدف از تدوین این قوانین ساماندهی اسکان اکوتوریست ها، حفظ و حراست از فرهنگ سنتی و محلی، افزایش محصولات گردشگری و ایجاد انواع جدید مقاصد و جاذبه های گردشگری است.

حداقل الزامات استاندارد طراحی اقامتگاه بومگردی


حداقل نیاز برای پلمپ اقامتگاه های بوم گردی در یک سطح، داشتن سطحی از خدمات و امکاناتی است که باید با معماری بومی مطابقت داشته باشد و با اصول زیست محیطی مطابقت داشته باشد و مکانی امن برای گردشگران فراهم کند.

وضعیت اقامت به سه طبقه طبقه 1، درجه 2 و درجه 3 تقسیم می شود. نمرات بر اساس امتیاز کسب شده در فرآیند ارزیابی اعطا می شود. در طی این فرآیند، موارد در سه حوزه کلی مورد ارزیابی قرار می گیرند:

ساخت و ساز، کالا و خدمات و امور مرتبط 30 درصد از کل امتیاز

منابع انسانی، بهداشت و ایمنی و مسائل مرتبط 30 درصد از کل امتیازات

مسائل پایداری، در نظر گرفتن اصول زیست محیطی و جنبه های فرهنگی و مسائل مربوطه 40 درصد از امتیاز کل را به خود اختصاص داده است.

تکمیل نسبت های تعیین شده در مجموع امتیاز ضروری است.

ارزیابی امتیاز برای استاندارد سایت های بوم گردی

در طی فرآیند رتبه بندی، به هر آیتم رتبه بندی می توان از 0 تا 10 امتیاز داد و این امتیازات بر اساس سطح کیفی و ترجیح کالای رتبه بندی شده تعیین می شود.

در اقامتگاه های بوم گردی سه درجه برای هر مورد حداقل 1 امتیاز لازم است و حداقل میانگین کل امتیازات در این مقطع نباید کمتر از 2 باشد.

یک مقصد اکوتوریسم درجه 2 به حداقل امتیاز 4 برای هر مورد نیاز دارد و حداقل میانگین نمره کل برای آن سطح باید 5 امتیاز یا بالاتر باشد.

در اکوتوریسم کلاس 1 برای هر مورد حداقل 7 امتیاز لازم است و حداقل میانگین نمره در این سطح کلاس کمتر از 8 نیست.

کلاس ممتاز به امکانات اقامتی بوم گردی اعطا می شود که تجهیزات و خدماتی را ارائه می دهند که فراتر از استانداردهای لازم برای قیمت مصوب هستند یا گام های مهمی در جهت توسعه گردشگری پایدار برداشته اند.