سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟

    نظر


لیزر موهای زائد روش ایمن تر و کم عارضه تر است. با این حال، مانند هر روش دیگری، احتمال عوارض جانبی محدودی وجود دارد. برای درک علت عوارض لیزر موهای زائد، لازم است کمی در مورد اساس این روش صحبت کنیم. در برترین پزشک می خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

تعداد عوارض به چه عواملی بستگی دارد؟

اینکه لیزر چقدر پیچیده است به ویژگی های دستگاه و همچنین رنگ پوست متقاضی بستگی دارد. بیمارانی که پوست تیره تری دارند بیشتر در معرض عوارض پوستی هستند. زیرا ملانین بیشتری در پوست خود دارند. تیره شدن پوست می تواند به دلیل برنزه شدن و پیری یا از نظر ژنتیکی و طبیعی تیره باشد. به همین دلیل، اگر برای لیزر درمانی آماده می شوید، فعلا از برنزه کردن و برنزه کردن خودداری کنید.

سایر عواملی که می توانند احتمال عوارض لیزر موهای زائد را افزایش دهند عبارتند از طول موج لیزر، مدت زمان تابش، اندازه لکه ها و استفاده نادرست از تکنیک های خنک کننده پوست.

هر چه طول موج دستگاه لیزر بیشتر باشد و مدت تابش کمتر باشد، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر خواهد بود. افزایش طول موج و کاهش مدت تابش باعث می شود انرژی کمتری توسط ملانین جذب شود. این هم در اپیدرم و هم در پیاز مو اتفاق می افتد. بنابراین، طول موج طولانی و زمان تابش کوتاه، اثر لیزر را در رفع موهای زائد کاهش می دهد.

انتخاب صحیح پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر یعنی طول موج و طول تابش همراه با استفاده از تکنیک های خنک کننده مناسب پوست، تأثیر لیزر را به حداکثر می رساند و عوارض لیزر را به حداقل می رساند. با توجه به اینکه دستگاه های لیزر معمولاً یک یا دو نوع طول موج تولید می کنند، انتخاب دستگاهی که با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد بسیار مهم است. اکثر مراکز لیزر موهای زائد فقط یک دستگاه لیزر دارند اما در کلینیک صدف از 3 دستگاه لیزر مختلف استفاده می کنیم تا بیشترین اثر و کمترین عوارض را مشاهده کنیم.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

دو یا سه روز پس از لیزر، پوست ناحیه تحت درمان ممکن است کمی قرمز شده و درد کمتری داشته باشد. بسیاری از بیماران می گویند که این درد شبیه درد آفتاب سوختگی است و به خوبی قابل تحمل است. اما خود فرآیند لیزر معمولاً ضرری ندارد.

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد

عوارض روش های مختلف درمانی به روش های مختلفی خود را نشان می دهد. برخی از عوارض جانبی طبیعی هستند. با این حال، در طول لیزر یا سایر روش های زیبایی، شما در حال ایجاد تغییراتی در ساختار طبیعی بدن هستید و باید انتظار داشته باشید که بدن شما به این تغییرات پاسخ دهد. عوارض جانبی رایج شامل درد جزئی، التهاب و قرمزی پوست است. این عوارض لیزر معمولاً موقتی بوده و به سرعت ناپدید می شوند.

برخی از عوارض لیزر موهای زائد مانند جرم گیری موقتی و رایج هستند. اما به ندرت دیده می شود. سایر عوارض لیزر مانند از دست دادن پوست و جای زخم، از عوارض جدی این روش درمانی محسوب می شوند و معمولاً به دلیل درمان نادرست ایجاد می شوند. به طور کلی لیزر موهای زائد روشی بسیار ایمن است و عوارض جانبی آن به ندرت دیده می شود.

درد، قرمزی و التهاب

لیزر موهای زائد به طور خاص اندام های تولید کننده مو، پیازهای مو و فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. بدن به هرگونه آسیب بافتی واکنش نشان می دهد. به همین دلیل، تخریب انتخابی فولیکول ها می تواند باعث واکنش هایی مانند قرمزی و التهاب پوست در نواحی تحت درمان با لیزر شود. بعد از لیزر ممکن است کمی احساس سوزن سوزن شدن یا حساسیت به لمس کنید. تورم نیز ممکن است دیده شود. البته همه این علائم را ندارند.

قرمزی و التهاب معمولا موقتی هستند و خیلی سریع ناپدید می شوند. نواحی پوستی که از این عارضه رنج می برند، ظاهری مشابه پوستی خواهند داشت که به تازگی اپیلاسیون یا اپیلاسیون شده است. گاهی اوقات از بی حسی موضعی برای کاهش واکنش پوست به فرآیند لیزر استفاده می شود.

قرمزی و تورم قابل اجتناب نیست و از عوارض طبیعی لیزر موهای زائد است. در مورد درمان، استفاده از کمپرس سرد بلافاصله بعد از لیزر و استفاده از استروئیدها (در صورت لزوم) می تواند این عوارض را بهبود بخشد.

همانطور که گفته شد، فرآیند لیزر موهای زائد در کلینیک لیزر مو غرب تهران نباید دردناک باشد. گاهی اوقات بیمار به دلیل حساسیت پوست یا عدم درمان در طول درمان دچار درد و سوزش می شود. اگر پوست حساس باشد، لیزر درمانی ممکن است از بی حس کننده موضعی استفاده کند. کمپرس سرد بلافاصله پس از درمان نیز می تواند درد را تسکین دهد.


توجه داشته باشید که التهاب، قرمزی و درد معمولا در عرض چند ساعت تا دو روز پس از لیزر درمانی کاهش می یابد. علاوه بر کمپرس سرد، این اثرات لیزر اغلب به خوبی به حمام آب سرد پاسخ می دهند.