سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

9 فواید مهم زنجبیل که باید بدانید

    نظر


زنجبیل گیاهی بسیار محبوب است که قرن هاست برای درمان بیماری های رایج استفاده می شود. از خواص زنجبیل می توان به مبارزه با التهاب، درمان حالت تهوع، تسکین درد عضلانی و کاهش درد قاعدگی اشاره کرد. با این حال، استفاده از این گیاه مفید ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این گیاه ممکن است با داروها و مکمل ها تداخل داشته باشد.

مصرف زیاد زنجبیل می تواند باعث اسهال و بیماری قلبی شود و خطر سقط جنین را افزایش دهد. زنجبیل همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد. در مطلبی که امروز در دیجی کالا مگ برای شما آماده کرده ایم شما را با عوارض جانبی زنجبیل آشنا می کنیم و میزان توصیه شده زنجبیل را به شما می گوییم. برای دانستن عوارض جانبی زنجبیل تا پایان مقاله با مجله پارت نیوز همراه باشید.

1. ممکن است باعث دل درد شود.

اگر بیش از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف کنید، ممکن است دچار سوزش معده خفیف شوید. علاوه بر این، ممکن است حالت تهوع و آروغ زدن را تجربه کنید. اگر بعد از مصرف زنجبیل دچار سوزش سر دل شدید از کپسول های زنجبیل استفاده کنید. مصرف کپسول زنجبیل ممکن است عوارض ذکر شده را ایجاد نکند.

یک مطالعه آمریکایی نشان داد افرادی که زنجبیل می خورند کمتر دچار حمله قلبی می شوند. در بیشتر موارد، مصرف بیش از 5 گرم زنجبیل در روز می تواند باعث سوزش سر دل و سایر مشکلات شود.

2. باعث خونریزی می شود

 گل و گیاه زنجبیل می تواند باعث خونریزی شود. در واقع نه تنها گیاه زنجبیل، بلکه ترکیب با آن عوارض ذکر شده را به همراه دارد. برخی از متخصصان بر این باورند که زنجبیل به دلیل خاصیت ضد پلاکتی می تواند باعث خونریزی شود.

شبدر قرمز، حبه سیر، برخی افراد بر این باورند که زنجبیل خطر خونریزی را در صورت مصرف با مواد دیگر مانند جینسینگ افزایش می دهد. با این حال، برای تأیید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. باعث اسهال می شود

اگر بیش از حد زنجبیل مصرف کنید، ممکن است دچار اسهال شوید. زنجبیل، ماده فعال اصلی زنجبیل، سرعت عبور غذا از روده ها را افزایش می دهد و باعث اسهال می شود.

اسهال زمانی رخ می دهد که غذا خیلی سریع در سیستم گوارش حرکت کند. این در مطالعات حیوانی تایید شده است. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

4. منجر به ناراحتی معده می شود

اگر زنهاپیل را با معده خالی مصرف کنید به سیستم گوارشی شما فشار وارد می کند و از درد معده رنج می برید. اعتقاد بر این است که جینجرول موجود در زنجبیل، مشابه کپسایسین، معده را تحریک می کند و اسید معده بیشتری تولید می کند.

البته نتایج تحقیقات در مورد این عارضه جانبی زنجبیل متناقض است; بنابراین، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنجبیل به درمان مشکلات معده کمک می کند. مطالعات زیادی در مورد این عارضه جانبی زنجبیل انجام نشده است.

5. ممکن است برای زنان باردار مضر باشد

اگرچه زنجبیل می تواند حالت تهوع در دوران بارداری را کاهش دهد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که مصرف زنجبیل ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهد. مصرف کمتر از 1500 میلی گرم زنجبیل در روز ممکن است برای زنان باردار خطرناک نباشد، اما مصرف بیش از این مقدار برای آنها خطرناک خواهد بود.

مصرف دوزهای بالای مکمل بلوبری می تواند باعث سقط جنین و سایر مشکلات شود. مصرف زیاد زنجبیل در دوران بارداری می تواند عوارض جانبی دیگری مانند سوزش سر دل و رفلاکس معده ایجاد کند. زنجبیل با کاهش تراکم پلاکت ها می تواند باعث خونریزی شود. مادرانی که در حین زایمان خون زیادی از دست داده اند باید تا چند روز پس از زایمان از مصرف زنجبیل خودداری کنند.

6. باعث گاز و نفخ می شود

یکی دیگر از عوارض زنهبیل گاز معده و نفخ است. هنگام مصرف چای زنجبیل ممکن است مشکلات گوارشی خفیفی را تجربه کنید. این نوشیدنی بیشتر روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارد و باعث ایجاد گاز در قسمت فوقانی دستگاه گوارش می شود.

7. باعث افت سریع قند خون می شود.

زنجبیل معمولاً با کاهش سطح قند خون به درمان دیابت کمک می کند. اما مصرف آن همراه با داروهایی که برای درمان دیابت تجویز می شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. زنجبیل می تواند اثربخشی این داروها را افزایش دهد و باعث کاهش شدید قند خون یا هیپوگلیسمی شود.

8. می تواند باعث تحریک دهان شود

ممکن است باعث تحریک دهان شود

زنجبیل می تواند باعث آلرژی دهان شود. این نوع آلرژی زمانی رخ می دهد که شما به برخی غذاها حساسیت دارید. آلرژی غذایی اغلب گوش، پوست و دهان را درگیر می کند. برخی از افراد ممکن است حساسیت به زنجبیل و خارش دهان داشته باشند.

این عارضه جانبی ممکن است در صورت استفاده از مکمل های زنجبیل به جای گیاهان زنجبیل رخ ندهد. البته همیشه اینطور نیست. علاوه بر خارش، ممکن است بعد از مصرف زنجبیل، سوزن سوزن شدن و التهاب در دهان ایجاد شود.

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد این طرف از زنجبیل انجام نشده است و تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چرا این گیاه باعث ایجاد این سمت می شود.

9. باعث تحریک پوست و چشم می شود

یکی دیگر از عوارض جانبی زنجبیل تحریک پوست و چشم است. طبق تحقیقات ایرانی، شایع ترین واکنش آلرژیک به زنجبیل، بثورات پوستی است. از دیگر واکنش های آلرژیک به این گیاه می توان به خارش چشم، قرمزی پوست و التهاب پوست اشاره کرد.

سایر عوارض استفاده از زنجبیل

مردم زنجبیل را به اشکال مختلف مانند کپسول یا چای مصرف می کنند که در ادامه به عوارض آن پرداخته ایم.

1. چای زنجبیل

چای زنجبیل می تواند عوارض جانبی مانند سوزش سر دل، درد معده، گاز و احساس سوزش در دهان ایجاد کند. یکی دیگر از عوارض مصرف چای زنجبیل، اختلال در خواب است. این بدان معناست که اگر آن را قبل از خواب مصرف کنید، تا چند ساعت به خواب نخواهید رفت. با این حال، اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد.

2. فلفل کاین

مصرف زیاد زنجبیل می تواند باعث ناراحتی معده و ایجاد طعم بد در دهان شود. همچنین می تواند باعث تهوع شود.

3. چای زنجبیل و زردچوبه

شواهد نشان می دهد که چای زنجبیل و زردچوبه ممکن است در افراد مبتلا به سنگ کلیه یا کیسه صفرا مشکلاتی ایجاد کند.

این نوشیدنی با افزایش میزان اسید اوریک خون می تواند باعث بیماری های ذکر شده شود. توجه داشته باشید که تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است. بهتر است قبل از نوشیدن چای زنجبیل و زردچوبه با پزشک مشورت کنید.

4. چای زنجبیل و لیمو ترش

تنها عارضه جانبی این چای نوشیدن مکرر آن است. پس زیاده روی نکنید.

5. کپسول زنجبیل

کپسول های زنجبیل ممکن است با برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشند. اکثر عوارض جانبی کپسول زنجبیل مشابه زنجبیل خام است. خواص ضد دیابتی زنجبیل ثابت شده است. بنابراین، اگر کپسول زنجبیل را با داروهای ضد دیابت مصرف کنید، سطح قند خون شما بسیار پایین خواهد بود.

دوز توصیه شده زنجبیل

مصرف 1500 میلی گرم زنجبیل در روز برای درمان حالت تهوع ثابت شده است. اگر بیش از این مقدار زنجبیل در روز مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود. در زیر مقدار توصیه شده ریشه زنجبیل که می توانید در روز مصرف کنید آورده شده است.

کودکان 2 تا 6 سال: کمتر از 2 میلی گرم

برای بزرگسالان: کمتر از 4 گرم

برای زنان باردار: کمتر از 1 گرم

اخرین حرف

زنجبیل هزاران سال است که به دلیل خواص درمانی آن استفاده می شود. حتما شنیده اید که می گویند: «همه بس است». زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما اگر بیش از حد آن را مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی جدی را تجربه کنید. از عوارض زنجبیل می توان به کاهش شدید قند خون، اسهال، دل درد، گاز معده، نفخ و خونریزی اشاره کرد. برای جلوگیری از تجربه عوارض جانبی زنجبیل، مصرف آن را محدود کنید. اگر بعد از مصرف زنجبیل دچار مشکل شدید حتما با پزشک مشورت کنید.