سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ورق فولاد 316

    نظر


فولاد 316 چیست؟ فولاد 316 (استیل 316) یکی از فولادهای زنگ نزن آستنیتی سری 300 است که پس از فولاد 304 پرمصرف ترین نوع فولاد در صنعت می باشد. این نوع فولاد ضد زنگ به طور معمول حاوی 16-18? کروم، 10-14? نیکل، 2-3? مولیبدن و حدود 0.08? کربن است.

در ادامه در مورد ترکیب شیمیایی، خواص و خصوصیات، کاربرد و قیمت این نوع فولاد صحبت خواهیم کرد.

316 ترکیب شیمیایی فولاد

ترکیب شیمیایی فولاد ضد زنگ 316 مهفا مشابه فولاد 304 است، اما در نوع و مقدار عناصر تشکیل دهنده تفاوت هایی وجود دارد. تفاوت اصلی این دو فولاد در مولیبدن 2 تا 3 درصد است، زیرا اگرچه گریدهای مختلف فولاد 316 آلیاژی با عناصر دیگر وجود دارد، اما این تفاوت در گریدهای رایج بیشترین اهمیت را دارد.

افزودن عنصر مولیبدن به ترکیب شیمیایی فولاد زنگ نزن 316، مقاومت این نوع فولاد را در برابر خوردگی ناشی از کارخانه های شیمیایی، پالایشگاه ها و تاسیسات دریایی، بیش از هر فولاد ضد زنگ افزایش می دهد.

همانطور که در ابتدای توضیح گفتم، ترکیب شیمیایی فولاد ضد زنگ 316 شامل 16-18% کروم، 10-14% نیکل، 2-3% مولیبدن، 2% منگنز (حداکثر)، 0.75% سیلیکون (حداکثر)، 0، 1? نیتروژن (حداکثر)، 0.08? کربن (حداکثر)، 0.045? فسفر (حداکثر)، 0.03? گوگرد (حداکثر) و آهن برای رسیدن به تعادل شیمیایی یا پر کردن، درصد کامل از ترکیب شیمیایی به نحوی است هر مقدار باقی مانده باشد. تا 100? ترکیب شیمیایی با کربن پر شده است. البته گریدهایی از فولاد 316 وجود دارد که با تیتانیوم و نیوبیم (با نام قدیمی کلمبیوم) آلیاژ می شوند.

* حداقل مقدار تیتانیوم در فرم؛ مجموع درصد عناصر کربن و نیتروژن 5 برابر محاسبه می شود. حداکثر مقدار تیتانیوم 0.7? است.

**کلمبیوم نام قدیمی عنصر نیوبیوم (Nb) است و در نتیجه، این عیار فولاد 316 معمولاً با عنوان 316Nb مشخص می شود. حداقل مقدار نیوبیم در فرم. 10 برابر درصد کل عناصر کربن و نیتروژن محاسبه می شود. حداکثر مقدار این عنصر 1.1? است.

یادداشت مهم. لطفا توجه داشته باشید که رایج ترین و مهم ترین گریدهای ورق فولادی 316 316، 316L، 316H هستند، اگرچه برخی منابع درجه چهارم را نیز ذکر می کنند - 316Ti. بقیه کاربردهای بسیار خاصی دارند.

وزن ورق فولادی 316

برای محاسبه جرم ورق استیل 316 مانند فولاد 304 و سایر فولادهای زنگ نزن، باید از یک فرمول رایج استفاده کنید، با این تفاوت که چگالی نهایی فولاد ضد زنگ متفاوت است. چگالی ورق فولادی 316 حدود 8 گرم بر سانتی متر مکعب است.

برای محاسبه وزن این ورق فولادی، طول و عرض ورق (به متر) را در ضخامت آن (به میلی متر) ضرب کنید، سپس در چگالی ورق 316 ضرب کنید. عدد حاصل وزن ورق در واحد است. گرم که باید بر 1000 تقسیم شود تا وزن نهایی بر حسب کیلوگرم بدست آید.

ویژگی ها و خواص گریدهای مختلف ورق استنلس استیل 316

در این قسمت انواع فولاد 316 را که در فصل قبل به تفصیل توضیح دادیم و درصد عناصر تشکیل دهنده هر کدام را بررسی می کنیم. اجرای هر یک از مقادیری که در جدول قبل نشان داده ایم به شرح زیر است:

316L: اخیراً پرکاربردترین گرید لوله فولادی 316 316L است. این نوع فولاد ضد زنگ تحت فرآیندی به نام AOD (فرآیند کربن‌زدایی اکسیژنارگون) تولید می‌شود و حرف L آن برای کاهش واکنش پذیری کربن کمتر است.

کربن کمتر منجر به تشکیل کاربید کروم کمتر و کاهش کمتر کروم در نزدیکی دانه های این ساختار اساسی می شود. این نوع فولاد ضد زنگ پس از جوشکاری سختی و مقاومت در برابر خوردگی بالاتری دارد.

316H: حرف H نشان دهنده درصد بالاتر عنصر کربن است که باعث بهبود پایداری حرارتی و مقاومت در برابر خزش می شود. اگرچه درصد کربن بالاتر آن را در برابر خوردگی مقاوم تر می کند، در عوض به نقاط جوش شما در برابر خوردگی آسیب می رساند.

316Ti و 316Cb: به این گریدهای فولادی 316، فولادهای ضد زنگ پایدار می گویند. به جای کاهش درصد کربن در این گریدها، مقداری تیتانیوم و نیوبیم اضافه می‌شود تا واکنش‌پذیری این نوع فولاد کاهش یابد.

تیتانیوم و نیوبیم کاربیدها و نیتریدهای قوی تشکیل می دهند که از استفاده از کروم برای جلوگیری از خوردگی جلوگیری می کند. تمامی این گریدها در برابر حمله دانه در ساختمان و نواحی جوشکاری بسیار مقاوم هستند.

316N: این کلاس کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در ترکیب آن نیتروژن بیشتری دارد. چنین فولادهای غنی از نیتروژن از این کلاس به عنوان گریدهای آستنیتی سوپرآلیاژی شناخته می شوند که امکان افزودن مقادیر بالایی از کروم و مولیبدن را فراهم می کند.

پر کردن فولادهای ضد زنگ با نیتروژن خواصی شبیه به افزودن کربن بیشتر ایجاد می کند که به نوبه خود باعث افزایش سختی و استحکام می شود.

316LN: گرید نهایی فولاد 316 316LN است که کربن کم و نیتروژن بالایی دارد. مشابه با گرید 316L، محتوای کربن کمتر منجر به مقاومت در برابر خوردگی بیشتر در نقاط جوش می شود. آنها به جای کاهش محتوای کربن، محتوای نیتروژن را برای بهبود خواص مکانیکی آن افزایش دادند.

خواص فیزیکی و مکانیکی فولاد 316 و گریدهای رایج آن

خواص فیزیکی که در این قسمت ذکر کردیم مشابه اشکال مختلف فولاد 316 یعنی صفحه، صفحه، ورق، کلاف و ... است. ضمناً با توجه به اینکه فقط برخی از انواع ورق استیل 316 رایج و پرکاربردتر است، تنها به ذکر این موارد پرداخته ایم.

ویژگی های فولاد 316 باعث شده است که در صنایع مختلف مورد استفاده گسترده قرار گیرد. در زیر به این عناصر اشاره کردیم:

مقاومت در برابر خوردگی: در مقایسه با نوع 306، فولاد 316 مقاومت به خوردگی نسبتا بالایی دارد. در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد در محیط های گرم کلر، مستعد ایجاد حفره های سطحی، خوردگی و ترک می باشد. این نوع فولاد به عنوان فولاد ضد زنگ درجه دریایی نیز شناخته می شود، اما در برابر اثرات آب گرم دریا حساس است و می تواند باعث خوردگی سطح شود که با لکه های قهوه ای مشخص می شود.

مقاومت حرارتی: ورق فولادی 316 در دمای 870 درجه به طور متناوب و 925 درجه به طور مداوم مقاومت خوبی در برابر شرایط اکسیداسیون نشان می دهد. اگر مقاومت در برابر خوردگی ناشی از نفوذ آب بسیار مهم است، نباید آن را به مدت طولانی در معرض دمای 425 تا 850 قرار داد.

گرید 316L در برابر تشکیل کاربید مقاوم تر است و می تواند دمای بالا را تحمل کند. درجه 316H همچنین مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارد و اغلب در کاربردهایی که به استحکام و استحکام سازه ای نیاز است استفاده می شود و می تواند دمای بیش از 500 درجه را تحمل کند.

جوش پذیری عالی: فولاد 316 با تمام روش های همجوشی، با و بدون پرکننده، کاملا سازگار است. فولاد ضد زنگ 316 که در آن جوش پذیری بالا باید پس از جوشکاری آنیل شود تا مقاومت در برابر خوردگی در این مناطق به حداکثر برسد.

از این نظر کیفیت 316Ti عملکرد بهتری نسبت به کیفیت معمولی ارائه می دهد و کیفیت 316L در مقایسه با کیفیت معمولی نیازی به بازپخت پس از جوشکاری ندارد.

ماشینکاری: انواع خاصی از فولاد درجه 316 وجود دارد که گزینه های ماشینکاری بسیار خوبی را به صورت بلنک و لوله های جامد ارائه می دهد و در نتیجه تعداد بسته ها را به دلیل ابزار کاری کاهش می دهد.

استفاده از فولاد 316

کاربردهای گسترده فولاد 316 را باید به کیفیت های مختلف و تعدادی ویژگی ذاتی آن نسبت داد که در این مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم. برای اینکه بدانیم این نوع فولاد زنگ نزن در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد، به استفاده از فولاد 316 در ساخت اقلام مختلف در صنایع مختلف پرداخته ایم.

تجهیزات برای تهیه غذا در محیط های حاوی کلرید.

میز و تجهیزات آزمایشگاهی؛

پانل ها، نرده ها و پوشش های معماری؛

اتصالات قایق؛

ظروف حاوی مواد شیمیایی از جمله ظروف مورد استفاده برای حمل و نقل؛

مبدل panas;

مش یا توری بافته شده یا جوش داده شده برای زهکشی و فیلتراسیون داخلی و خارجی؛

سگک کمربند؛

فنر

تجهیزات برای تولید دارو، شیر و مشروبات الکلی؛

تجهیزات صنایع نفت و شیمیایی؛

ایمپلنت های پزشکی

قفسه سینک آشپزخانه است.

سرویس غذاخوری

توالت یک توالت است

جو