سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + مجلسی: قرمز و فوری

طرز تهیه ترشی مخلوط را در این مقاله به صورت کامل با یکدیگر بررسی می‌کنیم. ترشی مخلوط یکی از بهترین چاشنی‌هایی است که می‌تواند در کنار غذا، در میهمانی‌ها، در رستوران‌ها و … سرو شوید و طعم ترش و ملیسی را به غذای شما اضافه کند. در این مقاله با ما باشید تا به طرز تهیه ترشی مخلوط به صورت کامل در انواع مختلف آن بپردازیم.

 

 

طرز تهیه ترشی مخلوط مرحله به مرحله

ترشی آن هم از نوع مخلوط یکی از دلچسب‌ترین چاشنی‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید. برای طرز تهیه ترشی مخلوط به مواد مختلفی نیاز دارید که سعی می‌کنیم در این مقاله با آنها آشنا شده، انواع دستورالعمل‌ها را برای تهیه ترشی مخلوط بیان کرده و بیشتر راجع به نکات تهیه این چاشنی خوشمزه و دستورالعمل آن بحث کنیم. در اولین گام ابتدا مواد زیر را تهیه کنید تا طرز تهیه یک ترشی مخلوط بازاری خوشمزه را برای شما بیان کنیم:

 

مواد موردنیازمقدار موردنیاز

گل کلم2 عدد (متوسط)

سیر3 بوته

کرفس2 شاخه

سیب زمینی ترش1.5 کیلوگرم

پیاز ترشی500 گرم

هویج1.5 کیلوگرم

خیار ریز1 کیلوگرم (اختیاری)

فلفل سبز ریز0.5 کیلوگرم

فلفل رنگی10 عدد

گوجه گیلاسی1.5 کیلوگرم

سرکه5 لیوان

نمک1 لیوان

آب18 لیوان

حال برای طرز تهیه ترشی مخلوط مرحله به مرحله می‌توانید از راهکار زیر استفاده کنید:

 

ابتدا پیازها را پوست بکنید. برای این کار می‌توانید 2 ساعت قبل آنها را خیس بگذارید تا بتوانید راحت‌تر پوست آنها را بگیرید.

حال بایستی سراغ سیر بروید. اگر می‌خواهید به خاطر بوی سیر دردسر نکشید، می‌توانید از سیرهای خیس و تردی که در بازار وجود دارد استفاده نمایید. این نوع سیرها می‌توانند بدون اینکه از خود بویی ایجاد کنند، همان طعم را برای شما ایجاد نمایند. شما می‌توانید به جای سیر هم از موسیر استفاده کنید.

در مرحله بعدی بایستی سرکه را بجوشانید که آب نداشته باشد. سرکه خانگی برای استفاده می‌تواند مزایا و خواص زیادی داشته باشد. حال بایستی موادی همچون گل کلم، هویج، فلفل و کرفس را با گوجه‌ها شسته و آن را به سایزهای دلخواه تقسیم کنید.

گوجه گیلاسی را در صورتی که ریز نیستند، ریز کنید وگرنه بدون خرد کردن آنها را به داخل ترشی اضافه نمایید. علت آن این است که هم ظاهر زیبای آنها حفظ می‌شود و هم سالم‌تر باقی خواهند ماند. سیب زمینی را پوست گرفته و آن را خرد کنید.

توجه کنید که هرچقدر مواد خردتر شده باشند، باعث می‌شود تا دوره آماده شدن ترشی شما کاهش یابد. حال بایستی همه مواد را درون یک ظرف بزرگ ریخته و آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید. چندین بار آن را بشورید.

حال بایستی درون آبکش که خودش خشک است را با یک دستمال بپوشانید. آن را کامل خشک نمایید. به این نکته توجه کنید که تمامی مواد ترشی و ظروفی که برای انتقال مواد ترشی استفاده می‌نمایید لازم است کامل خشک باشند.

آیا می‌دانید چرا بایستی موادی که در تهیه ترشی یا خیارشور به کار گرفته می‌شود، به همراه وسایل آن بایستی تماما خشک باشد؟ چرا بایستی از یک شیشه درب‌دار محکم استفاده کنید؟ دلیل آن این است که اگر خیس باشند، دچار کپک زدگی می‌شود. حال بایستی مواد را به صورت خشک شده به یک دبه یا شیشه منتقل کنید. اگر دوست ندارید که ترشی شما به رنگ قرمز در آید، می‌توانید به آن لبو یا کلم قرمز اضافه نمایید.

اگر می‌خواهید ترشی به حالت زرد رنگ باشد، می‌توانید به آن زعفران یا زردچوبه اضافه نمایید. حال بایستی مواد ریخته شده درون دبه یا شیشه را با هم مخلوط کنید. کامل با هم ترکیب شود. برای اینکه مخلوط به صورت کامل ترکیب شود، می‌توانید از هر قلم کالا، 1 قاشق به ترتیب اضافه نمایید. پس از ریختن سرکه می‌توانید مواد را درون آن هم بزنید.

حال آب در سرکه را جوشانده و زمانی که سرد شد، نمک و سرکه را به شیشه اضافه نمایید. در صورتی که می‌خواهید طعم ترشی بیشتری اضافه کنید، می‌توانید مقدار سرکه را افزایش دهید.

سرکه را تا جایی اضافه کنید که ظرف پر شده و روی مواد را بگیرد. حال در یک مکان خنک بدون نور به مدت 20 روز بگذارید تا آماده شود. در این مدت که مواد را برای جا افتادن کنار گذاشته‌اید، لازم است به یاد آورید که مواد ترشی مخلوط سرکه را جذب می‌کند و ممکن است مقدار سرکه کاهش یابد که بایست مجددا به آن سرکه بیفزایید.

از دیگر نکات طرز تهیه ترشی مخلوط می‌توان گفت:

شما در طرز تهیه ترشی مخلوط می‌توانید بسته به سلیقه 1 کیلو بادمجان هم اضافه نمایید.

اگر می‌خواهید رنگ ترشی با ادویه عوض نشود، آن را جداگانه در مرحله آخر یا جداگانه از ظرف اصلی اضافه نمایید. سبزی‌های ترشی که به عنوان ادویه استفاده می‌شوند شامل جعفری، گشنیز و نعناع هستند.

حتما در هر بار استفاده از دبه ترشی یا محتوای داخل آن، از یک قاشق کاملا خشک استفاده نمایید. ترشی باقیمانده از مصرف روز را هم بهتر است به آن پس برنگردانید.


طرز تهیه ترشی مخلوط فوری
معمولا برای تهیه ترشی مدت زمانی بیش از 2 هفته نیاز است تا ترشی بتواند با ترکیبات خود به خوبی جا بیفتد. در این حالت شما می‌توانید از دستورالعمل زیر و مواد آن برای طرز تهیه ترشی مخلوط فوری استفاده کنید:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
بادمجان قلمی8 عدد
سیر1 بوته
گوجه فرنگی3 عدد (متوسط)
شوید خشک1 قاشق غذاخوری
ترخان خشک2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبهبه میزان موردنیاز
سرکه سیببه مقدار موردنیاز
گلپر یا سیاه‌ دانهاختیاری
حال با تهیه این مواد که نسبت به دیگر دستورالعمل‌ها برای طرز تهیه ترشی مخلوط کمتر است، می‌توانید داشته باشید:
ابتدا لازم است تا سرکه را در یک قابلمه ریخته و سپس آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس بایستی بادمجان‌ها را در این فاصله زمانی پوست بگیرید و آن را به صورت حلقه‌ای برش دهید. آنها را درون سرکه اضافه کنید.
زمانی که کمی بادمجان‌ها نرم شود، وقت آن است که از روی حرارت آنها را بردارید و بگذارید تا خشک و خنک شود. آنها را له کرده و به صورت پوره یکنواخت کنید.
در ادامه طرز تهیه ترشی مخلوط، نوبت به فلفل دلمه‌ای و نیز گوجه است که بایستی آنها را نگینی خرد کرده و با سیر رنده کنید. همه موارد را به صورت خورد شده به پوره بادمجان بیفزایید و خوب آنها را ترکیب نمایید.
حال بایستی نمک را به همراه زردچوبه به این ترکیب اضافه کنید. حال نوبت گلپر یا سیاه دانه است که در این حالت، مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید (مجددا و کامل) و آن را به حالت یکنواخت دربیاورید.
حال بایستی ترشی را در یک شیشه اضافه کرده و سرکه را نیز به آن بیفزایید. زمانی که مواد کامل پوشیده شود، درب شیشه را محکم و کامل ببندید تا هوایی به داخل شیشه نفوذ نکند. در این حالت ترشی را در یخچال بگذارید تا جا افتاده و برسد.
زمان آماده سازی مواد در این طرز تهیه ترشی مخلوط در حدود 30 دقیقه است و می‌تواند برای 4 نفر مناسب باشد.
طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی
اگر می‌خواهید یک ترشی مخلوط خوشمزه داشته باشید، نوبت آن است که این دستورالعمل را برای تهیه یک ترشی خوب آن هم در خانه انجام دهید. طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی به شرح زیر است: (این دستورالعمل را می‌تواند در طی 50 دقیقه زمان برای 6 نفر تهیه نمایید)
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گلم کلم2 کیلو
خیارنیم کیلو
کرفسنیم کیلو
هویجنیم کیلو
بادمجان800 گرم
پیاز ریز400 گرم
سیر400 گرم
فلفل سبزبه مقدار موردنیاز
سرکه قرمزبه مقدار موردنیاز
سبزی ترشی از جمله شوید، ترخون، مرزه، برگ کرفس، نعناع400 گرم
موسیر300 گرم
ادویه ترشی از جمله فلفل، نمک، گلپر، زردچوبهبه مقدار موردنیاز
نعنا و شوید خشکاختیاری
حال بایستی دستورالعمل زیر را برای طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی تهیه نمایید:
ابتدا ته گل کلم را جدا کنید. آن را به یک اندازه اختیاری تقسیم کرده و در داخل تشت آب بریزید. حال بایستی صبر کنید تا آلودگی آن حذف شود. حال آن را درون آبکش ریخته و آب اضافی که دارد را بگیرید.
حال هویج‌ها را پوست بگیرید. آنها را خشک کرده و سراغ سیب زمینی بروید. آن را هم پوست گرفته، دو چشم آن را جدا کرده و خرد نمایید. در کنار این کار، پیاز، سیر و سبزی را هم پاک کنید و کامل بشورید.
حال بایستی بادمجان‌ها را مانند ته گل کلم پوست گرفته و به ابعاد دلخواه جدا کنید. می‌توانید پوست آن را هم نگیرید.
تمام سبزیجات را بشورید و درون آبکش بگذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. از آنجایی که باید تمام مواد مورداستفاده در طرز تهیه ترشی مخلوط خشک باشند، بایستی همه سبزیجات را روی یک پارچه تمیز به مدت چند ساعت بگذارید تا کامل خشک شوند.
حال نوبت آن است که تمام سبزیجات را در یک تشت نسبتا بزرگ قرار داده و به آن ادویه را اضافه نمایید. حال با دست تمام مواد را با هم مخلوط کرده و مواد ترشی آن را در یک شیشه تمیز و خشک قرار دهید. حال می‌توانید فلفل سبز و نیز بادمجان را بپزید و اضاف کنید.
در مرحله نهایی بایستی سرکه را به شیشه بریزید و درب آن را محکم ببندید. حال آن را بگذارید تا در یخچال نگهداری شود. سرکه را به مقداری بریزید که بتوانید مواد را به خوبی پوشانیده (مقدار بالاتر از سطح مواد بیاید).
از جمله نکاتی که می‌توانید در این خصوص در نظر بگیرید می‌توان گفت:
بادمجان‌ها را بعد از خشک کردن با مقدار 1 لیوان سرکه بپزید. مقداری که نرم شد، کافی است.
اگر در طرز تهیه ترشی مخلوط از موسیر خشک استفاده می‌نمایید، ابتدا بایستی آن را شسته و سپس به مدت 1 – 2 ساعت آن را با آب ولرم خیس کنید. حال بایستی آن را آب گرفته و نیز با مواد دیگر ترکیب نمایید.
می‌توانید گل کلم‌ها را بعد از شستن کامل آنها خشک کرده و از کپک زدن آنها جلوگیری کنید.
برای این مقدار موادی که در طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی بیان کردیم، 2 – 3 قاشق نمک استفاده نمایید.
برگ‌های کرفس و سبزی ترشی را همانطور که گفته شد، روی یک پارچه بگذارید تا آب آن گرفته شود سپس به ترشی اضاف کنید.
دلیل به کار بردن شوید و نعناع خشک در این ترکیب می‌تواند برای عطر و طعم بخشیدن به آن باشد.
شما می‌توانید از سبزی‌های دیگری به جز موارد بیان شده در این دستورالعمل برای طرز تهیه ترشی مخلوط استفاده نمایید.
طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ
برای حالتی که بخواهیم ترشی خود را به رنگ زرد در بیاوریم، بایستی چه کار کنیم؟ در این حالت برای طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ از زردچوبه استفاده می‌کنیم. ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
کلم2 کیلو
موسیربه مقدار موردنیاز
هویج6 عدد
فلفل10 عدد
بامیه20 عدد (اختیاری)
نعنا، مرزه و ترخون1 قاشق غذاخوری (خشک)
کرفس2 ساقه
سرکهبه مقدار موردنیاز
ادویه ترشی و زردچوبهبه مقدار موردنیاز
حال برای طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ داریم:
ابتدا لازم است تا همه مواد را به صورت کامل بشورید و آنها را روی یک پارچه تمیز پهن نمایید. همچنین کلم را پس از شستن، خرد نموده و آن را بگذارید تا به صورت کامل خشک شود.
حال بایستی سرکه را به مقدار موردنیاز در یک قابلمه بریزید و به آن به ازای هر یک کیلو، 1 قاشق غذاخوری زردچوبه و همچنین 1 قاشق غذاخوری ادویه ترشی اضافه کنید.
این مواد را کامل هم زده و داخل سرکه آنها را اضافه کنید. حال یکبار دیگر سرکه را بر روی مواد بریزید و به حدی که روی مواد را بپوشاند.
حال بایستی نمک را اضافه نمایید. مقداری از آن را جهت مزه دار کردن طرز تهیه ترشی مخلوط بیفزایید. خوب مواد را با یکدیگر هم زده و درون سرکه بریزید. حال بایستی آن را روی حرارت بگذارید. زمانی که به جوش آمد، مواد را زیر و رو کرده و تا به حالت زرد رنگ در بیاید.
حال ترکیب را از حرارت برداشته و بگذارید تا سرد شود. سبزی خشک‌ها را به آن اضافه نموده و ترکیب کنید. حال آنها را در داخل ظرف شیشه‌ای بگذارید. این نوع ترشی می‌تواند در مدت زمان 2 روز جا بیفتد.
شما می‌توانید مواد را تا زمانی که نرم شوند (در حد دلخواه شما) بگذارید تا در حرارت باقی بمانند.
طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز
ترشی قرمز یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سبک‌هایی است که می‌توانید آن را با روش‌های مختلف تهیه نمایید. یک نمونه از آن را با رب گوجه به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز با رب گوجه
برای این طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز از یک دستورالعمل خوشمزه بندری همراه با رب گوجه استفاده می‌کنیم که می‌تواند یک چاشنی تند و فلفلی به رنگ سرخ را برای شما فراهم کند. ابتدا مواد زیر را آماده کنید:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گل کلم1 عدد
سیر2 بوته
تمیر هندی1 بسته
نمکبه مقدار موردنیاز
سیاه دانه و تخم گشنیز1 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
هویج2 عدد
بادمجان2 عدد
خیار2 عدد
فلفل قلمی3 عدد (قرمز و سبز)
نعنا خشک1 قاشق غذاخوری
سرکه قرمز2 پیمانه
برای این نوع ترشی داریم:
ابتدا بایستی سبزیجات را آماده کنید. در این حالت نخست گل کلم را قطعه قطعه کرده و ریزتر کنید. حال بایستی درون لگن آب بریزید آن را تمیز کرده و آبکش نمایید. زمانی که خشک شد، حال یک دستمال نخی را روی آن قرار دهید. حال خیار و هویج را پوست بکنید. آن را به صورت مکعبی خرد کرده و یک گوشه قرار دهید. حال بایستی فلفل را نیز خرد کنید. سیر را پوست گرفته و خرد نمایید.
در مرحله بعدی باید سرکه و تمرهندی را مخلوط کنید. در این حالت سرکه قرمز را به همراه تمر هندی مخلوط نمایید. آنها را هم زده و از روی صافی بگذرانید. زمانی که هسته‌های تمر گرفته شد، مایع بدست آمده (ترکیب سرکه و تمر هندی) را بر روی حرارت بگذارید.
در مرحله سوم بایستی اقدام به جوشاندن مواد ترشی نمایید. در این مرحله ابتدا حرارت را زیاد نموده و سپس آن را به جوش آوردید. حال بایستی سبزیجات را خرد کرده و آن را به کمک فلفل و سیر، نعنا و نمک و نیز رب گوجه فرنگی و سیاه دانه، تخم گشنیز به یکدیگر اضافه نمایید. 5 دقیقه بگذارید تا همه این سبزیجات به حالت نیم پز در آید.
در مرحله نهایی از طرز تهیه ترشی مخلوط بندری و قرمز بایستی یک قابلمه را کنار گذاشته و اجازه دهید تا خنک شود. سپس بایستی آن را درون یک شیشه قرار دهید و در یخچال بگذارید. در این حالت سبزیجات به صورت پخته شده (سبزیجات و سرکه پخته شده) می‌تواند سریعتر آماده شود. بعد از یک روز ترشی بندری فوری ما آماده است و می‌توانید آن را در کنار غذا میل نمایید.
طرز تهیه ترشی مخلوط بدون سرکه
اگر تمایلی به استفاده از سرکه ندارید، می‌توانید از دستورالعمل زیر برای طرز تهیه ترشی مخلوط بدون سرکه آنهم با رب انار استفاده کنید. در این حالت داریم:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
سیب زمینی200 گرم
فلفل رنگی3 عدد
کرفس2 شاخه
گل کلم200 گرم
رب انار2 و نیم پیمانه (ترش)
فلفل سبز3 عدد (تند)
جوز هندی1 قاشق چای خوری
گردوی خرد شده200 گرم
تخم گشنیزبه مقدار موردنیاز
نمک2 قاشق چای خوری
هویج فرنگی3 عدد
بادمجان کباب شده2 عدد
حال دستورالعمل زیر را استفاده کنید:
ابتدا بایستی تمام مواد ترشی را به همراه بادمجان کباب شده درون دستگاه مخلوط کن بریزید. آنها را خرد کنید. این مواد ترکیبی شامل سیب زمینی ترشی، هویج، کرفس، گل کلم، فلفل می‌شود. توجه کنید که به صورت تدریجی آنها را درون دستگاه بریزید تا خرد شوند.
زمانی که ترکیب خوب مخلوط شود، حال بایستی نصف گردو را درون آن ریخته و ترکیب را کامل مخلوط کنید. حال نوبت به رب انار می‌رسد. اگر خیلی غلیظ است، می‌توانید آن را با آب جوشیده و سرد شده رقیق کنید. حال تمام مواد بعد از شستن بر روی پارچه پهن نموده تا زمانی که کامل خشک شود. مواد را از مخلوط کن خارج می‌کنیم. بادمجان کبابی شده را به حالت نگینی خرد نموده و پوست آن را می‌گیریم. آن را به مواد اضافه می‌کنیم.
حال تخم گشنیز را پاک نموده و ریگ شور می‌کنیم. ریگ شوری را با اضافه کردن تخم گشنیز به درون ظرف و آب ریختن روی آن انجام می‌دهیم. حال آن را از ظرفی به ظرف دیگر منتقل می‌کنیم تا ریگ‌های داخل آن در ته ظرف بماند.
حال تخم گشنیز، نمک، فلفل و جوز هندی را اضافه می‌کنیم. رب انار را اضافه کرده و ترکیب را کامل مخلوط می‌کنیم.
ترشی را درون یک شیشه محکم درون یخچال نگهداشته و بعد از 20 روز آماده می‌شود. اگر رب انار شیرین باشد، می‌توانید به آن سرکه هم اضافه کنید.
طرز تهیه ترشی مخلوط با سرکه بالزامیک
برای طرز تهیه ترشی مخلوط با سرکه بالزامیک می‌توانید ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:جوان ایرانی (irjavan.com)
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گل کلم1 عدد
سیب ترشینیم کیلو
هویجنیم کیلو
ساقه کرفس1 دسته
فلفل سبز تند4 عدد
نمکبه مقدار موردنیاز
گلپر1 قاشق مرباخوری
پودر سیر1 قاشق مرباخوری
ادویه ترشیبه مقدار موردنیاز
پودر موسیر2 قاشق مرباخوری
ترخانبه مقدار موردنیاز
سرکه بالزامیکبه مقدار موردنیاز
برای طرز تهیه آن داریم:
ابتدا بایستی گل کلم را خرد کرده، آن را بشورید و داخل آبکش قرار دهید. حال بگذارید تا کامل خشک شود. سپس بایستی هویج را پس از شستشو و پوست گرفتن به صورت حلقه‌ای خرد نمایید.
حال بایستی سبزیجات را شسته و آنها را پوست بکنید. این مواد را به حالت دلخواه خرد کرده و آنها را کامل خشک کنید.
حال بایستی سبزیجات خرد شده را با هم مخلوط نموده و به میزان یک لایه از آن را در داخل شیشه مناسب بریزید. روی آن 1 عدد فلفل تند را قرار داده و ادویه بزنید. لایه بعد را نیز به همین شکل تا انتهای آن پر کنید.
زمانی که تمام مواد را جایگذاری کردید، حال بایستی روی آن را سرکه زده و تا لبه ظرف آن را پر نمایید. حال روی لبه یک نایلون کشیده و با درب آن محکم ظرف را سفت کنید. 2 تا 3 هفته این ترکیب را در یک جای خنک و مناسب و خشک قرار داده و سپس می‌توانید آن را آماده مصرف کنید.
می‌توانید از لبو برای قرمز کردن رنگ آن نیز استفاده کنید.
طرز تهیه ترشی مخلوط تبریزی
یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و مخلوطی که می‌توانید تهیه کنید، ترشی مخلوط تبریزی است که رایج‌ترین نوع ترشی در تبریز می‌باشد و در آن سرکه کمتری استفاده می‌شود. برای طرز تهیه ترشی مخلوط تبریزی ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گل کلم1 عدد
کرفس1 بوته
سیر1 بوته
فلفل تندچند دانه
کروز1 بوته
سرکه1 لیتر
نمک4.5 قاشق غذاخوری
آبنیم لیتر
سیب2 عدد
لوبیا سبزنیم کیلو
هویجنیم کیلو
خیارنیم کیلو
با تهیه مواد بالا داریم:
ممکن است در مورد کروز برای شما سوالی پیش آمده باشد. در این حالت باید بدانید که این نوع سبزی خوش عطر در تبریز برای تهیه انواع ترشی و خیارشور استفاده می‌شود. شکل ظاهری این نوع سبزی به صورت جعفری است و برگها و بوته‌های آن به صورت درشت و عطری مانند کرفس و طعم ترشی دارد.
ابتدا بایستی برگ‌های کرفس را جدا کرده، کروز را پاک کنید. حال آن را به همراه برگ‌های کرفس در یک قابلمه بریزید و به مقدار نیم لیتر آب و یک قاشق نمک روی آن اضافه نمایید.
حال آن را بگذارید تا در قابلمه به صورت در باز پخته شود. حال بایستی عطر و طعم آن را به آب بدهد. علت افزودن نمک در مرحله اول آن است که سبزی‌ها زیاد به آب رنگ ندهد. حال زمانی که سبزی‌ها پخته شد، بایستی آنها را در صافی ریخته و خود سبزی‌ها را دور بریزید. آب آن را نگهدارید تا خنک شود و بعد از این مرحله، آن را با سرکه مخلوط نمایید.
حال ساقه‌های کرفس را خرد کنید. اگر می‌خواهید ترشی سریع‌تر جا بیفتد، آن را به حالت نیم پز در بیاورید و سپس برای ترشی استفاده کنید وگرنه نیازی به این مرحله یعنی پختن ساقه‌های کرفس نیست.
لوبیا را خرد کرده و آنها را نیم پز می‌کنید. در مراحلی که ما سبزی‌ها را می‌پزیم، نبایستی در قابلمه را بگذارید تا سبزی‌ها رنگشان را از دست بدهند.
هویج را به حالت دلخواه برش دهید. گل کلم را ریز کنید. سیب را پوست کنده و خرد نمایید. سیر را ورقه کنید. می‌توانید خیار را له کنید اما ممکن است در ترشی له شود. بنابراین بایستی آنها را درسته در ترشی بریزید یا اینکه کمتر خرد کنید.
حال می‌توانید در این مرحله همه سبزی‌ها را با هم مخلوط نموده و در شیشه بریزید یا اینکه لایه لایه آنها را بریزید. بهتر است برای مخلوط شدن، آنها را ابتدا ترکیب کرده و سپس در شیشه بگذارید.
حال بقیه نمک را درون آب سبزیجات ریخته و سرکه را با آن مخلوط می‌کنیم. حال این مایع را درون ترشی می‌ریزیم.
نکاتی در این طرز تهیه ترشی مخلوط تبریزی وجود دارد که می‌توانید آنها را مدنظر داشته باشید.
اول آنکه نوعی سیفی به نام کمبوزه یا کالک وجود دارد که به حالت خربزه و در اندازه خیار کوچک است و در تابستان زمان برداشت آن می‌توانید برای این نوع ترشی از آن استفاده کنید که خوشمزه‌تر است.
در صورتی که کرفس را به صورت خام به ترشی اضافه می‌کنید، بهتر است تا آب سبزیجات را کمی به حالت ولرم درآورده و در ترشی اضافه کنید. در این حالت ترشی می‌تواند سریع‌تر آماده شود. در حالتی که طبق دستورالعمل طرز تهیه ترشی مخلوط بالا این کار را انجام دادید، یعنی کرفس را از قبل نیم پخت کرده‌اید، بایستی مایع سرد باشد تا ترشی شل نشود.
در طول مدتی که ترشی در حال آماده شدن است، نبایستی در ظرف ترشی را باز کرده و یا به داخل آن هوا را وارد کنید.
همه سبزی‌ها بایستی خشک بوده وگرنه باعث کپک زدن ترشی می‌شود.
همچنین مقدار مواد در این دستورالعمل طرز تهیه ترشی مخلوط به صورت سلیقه ای است که و فرد می تواند آن را تنظیم کند.
طرز تهیه ترشی مخلوط کرمانی
ترشی مخلوط کرمانی از جمله بهترین چاشنی هایی است که می توانید در آن مواد را به صورت ریز شده ببینید. بسته به مقداری که تهیه می‌کنید، می‌توانید از مقادیر مختلفی استفاده نمایید که در این حالت ابتدا مواد زیر را تهی کنید:
ابتدا بایستی موادی همچون گل کلم، فلفل دلمه‌ای، کرفس، هویج، بادمجان، سیر، سرکه و نیز ادویه ترشی که شامل کسرک، مقداری زردچوبه، سیاهدانه، نمک و فلفل سبز تازه است را فراهم کنید.
این مواد به کار رفته با ترشی‌های سایر مناطق نیز یکسان است اما طرز تهیه ترشی مخلوط آن متفاوت است که به شرح زیر می باشد:
ابتدا بایستی تمام مواد را کاملا ریز و خرد کنید. آنها را کامل بشویید و مانند سایر دستورالعمل‌ها بر روی یک پارچه تمیز و خشک پهن کرده و قرار دهید.
حال بایستی صبر کنید تا آب آن گرفته شود. در این حالت بایستی همه مواد را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید. حال بایستی ادویه‌ها را درون آن اضافه نموده و سپس بگذارید تا سرکه به حدی داغ شود که چند جوش روی آن پدیدار گردد.
در این حالت سرکه را برداشته و بگذارید تا خنک شود. آن را درون ظرف آب ریخته و درب آن را محکم ببندید تا بعد از 1 ماه خوب آماده شود.
طرز تهیه ترشی مخلوط بازاری
برای طرز تهیه ترشی مخلوط بازاری داریم:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گل کلم، خیار، فلفل، پیاز و هویج و کرفسبه مقدار موردنیاز
سبزی معطربه مقدار موردنیاز
قارچبه مقدار موردنیاز
آببه مقدار موردنیاز
سرکهبه مقدار موردنیاز
کنسرو ذرتبه مقدار موردنیاز
نمک، زردچوبه، فلفل و تخم گشنیزبه مقدار موردنیاز
حال مراحل را در طرز تهیه ترشی مخلوط بازاری در زیر دنبال کنید:
ابتدا تمام صیفی جات در این دستورالعمل را به صورت کامل شسته و آن را در آبکش بگذارید. حال بایستی آنها را در سایز دلخواه خود تقسیم کنید که در این حالت ترشی مخلوط می‌توانید آن را ریز ریز کنید.
حال بایستی بر روی یک پارچه بزرگ آن را قرار دهید تا آب آن کامل گرفته شود. همانطور که در قسمت قبل در طرز تهیه ترشی مخلوط گفته شد، خیس بودن آن باعث می‌شود تا غذا دچار کپک شود.
از نسبت مواد و سایز دبه ترشی 2 به 1 استفاده کنید و در این حالت سرکه و آب را بجوشانید. در مقدار این مواد می‌توانید برحسب ذائقه‌ای که دارید، مقادیر را کم و زیاد کنید اما در حالت کلی مقدار ترشی باید بیشتر از آب باشد. نمک را به سرکه اضافه کرده و زمانی که مایع به جوش آمد، آن را خاموش کنید تا خنک شود.
حال تمام مواد ترشی را باید با یکدیگر مخلوط کرده و درون دبه بریزید. به مخلوط آب و سرکه خنک شده ادویه جات و سبزی‌های معطری را اضافه نموده و دبه را با آن پر نمایید. حال بایستی درب ظرف‌ها را محکم بسته و آن را در جای خنک قرار دهید. حال به مدت 2 هفته بگذارید تا آماده مصرف شود.
نکات زیر را در این دستورالعمل در نظر داشته باشید:
کنسرو ذرت را به مدت 20 دقیقه جوشانده و آن را آبکش نمایید. حال آن را به مواد ترشی بیفزایید.
زردچوبه را به مقدار کافی اضافه نمایید تا ترشی به خوشرنگ شود.
از برگ‌های کرفس حتما در داخل ترشی استفاده نمایید.
سبزی‌های معطری مانند نعنا، چوچاق و خالواش و نیز وارنگ بو را می‌توانید به صورت خشک اضافه نمایید.
طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی
در انتهای این مقاله برای طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی، می‌توانید مواد اولیه و دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
مواد موردنیازمقدار موردنیاز
گل کلم1 عدد (متوسط)
بادمجان4 عدد
کلم قرمز1 عدد (کوچک)
کلم بروکلی1 عدد
فلفل تند250 گرم
سیب زمینی ترشینیم کیلو
خیارنیم کیلو
لبو2 عدد
سرکه کاراملی4 لیتر
کرفس1 عدد
نمک، زردچوبه، پودر انبه، سیاه دانه، گلپر، پودر گشنیز و قندبه مقدار موردنیاز
سبزی گشنیز و برگ کرفسبه مقدار موردنیاز
فلفل قرمزبه مقدار موردنیاز
حال برای طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی داریم:
ابتدا بایستی مواد را به مقدار دلخواه با هم خرد کرده و بشوییم.
حال بایستی بعد از این کار، یک پارچه تمیز و خشک را به مدت 1 روز پهن کرده و مواد را روی آن بگذاریم تا کامل خشک شود. برگ کرفس را جدا کرده و خشک و خرد می‌کنیم.
حال یک قابلمه بزرگ را در نظر گرفته، سپس ادویه ها و سرکه ها را به آن اضافه کنید و مواد دیگر از جمله گشنیر، برگ کرفس به صورت خرد شده و مواد دیگر را به آن اضافه نمایید. می‌توانید ترخون که یک سبزی معطر است را نیز اضافه کنید.
حال بایستی اجازه دهید تا سرکه در هنگام پختن، مقدار قل یا جوش بیاید و سپس آن را خاموش کنید. حال بایستی با این کار که مواد ترد شده و سرکه گرفته‌اند، مدت زمان جا افتادن ترشی کمتر می‌شود. قند هم می‌توانید برای طعم ملس آن اضافه کنید. حال بعد از سرد شدن مایع و ترکیبات آن، ترشی را در ظرف ریخته و سرکه را هم به آن اضافه کنید.