سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سوالات مختلف در مورد عقیم سازی حیوانات خانگی

    نظر

زمانی که جنس ماده آماده جفت گیری باشد، با صدا هایی مانند ناله مدام جنس نر را صدا می زند. پذیرفتن یک بچه گربه کوچولو نازنین یکی از لذتبخش ترین کار هایی است که می تواند در زندگی هر فرد حیوان دوستی اتفاق بیفتد. جلوگیری از حاملگی ناخواسته ( که در نتیجه تعداد توله هایی که سرپرست هستند کاهش مییابد). تا 10 روز بعد از عمل از استحمام سگ جلوگیری کنید، در صورت اسهال و بی حال سگ به دامپزشک مراجعه کنید. بهترین زمان برای عقیم کردن سگ ماده بعد از اولین فحل است. به این دلیل است که خیلی از مالکان سگ ها، قصد دارند با عقیم ساختن سگ خود، به بهبود شرایط زندگی سگ خود کمک کنند تا از بعضی از رفتار های زشت سگ در مقابل دیگران و مشکلات رفتاری احتمالی در این حیوان جلوگیری کنند. این موضوع نباید باعث ایجاد این تفکر شود که عقیم کردن سگ ماده پس از فحل دوم بیفایده است. اگرچه تمام عملهای جراحی ریسکهای خودشان را دارند اما عقیم سازی یکی از رایج ترین عملهای جراحی در میان حیوانات است و اکثر سگها و گربهها خیلی خوب از پس آن برمیآیند. بولداگ یکی از نژاد های سگ است که اندازه متوسط دارد، عقیم سازی این نژاد نیز فوایدی دارد مانند این که پیش گیری از عفونت و بیماری رحم، کاهش احتمال ابتلا به فیستول مقعد و خیلی از موارد دیگر می باشد.

 

سگ های نر و ماده حدود 6 الی 12 ماهگی به بلوغ جنسی میرسن و قابلیت جفت گیری پیدا میکنن.البته زمان بلوغ به نژاد و جثه سگ ها بستگی داره.سگ های با جثه کوچکتر مثل پامرانین یا شیتزو 6 ماهگی و سگ های با جثه بزرگتر معمولا دیرتر(حدود یک سالگی) به بلوغ میرسن. بلوغ جنسی گربه در 6 یا 7 ماهگی صورت می گیرد بنابراین بهترین زمان عقیم سازی قبل از 1 سالگی می باشد. اگر گربه ماده خود را عقیم نکنید، او در طول سال وارد سیکل جنسی خود می شود و گربه های نر را از سراسر محله به خانه و باغ شما جذب می کند. از فواید سلامتی اخته کردن نیز باید به کاهش تومورها، عفونت بیضهها، مشکلات پروستات، بیماریهای مقاربتی و مشکلات ناشی از حوادث حین رابطه جنسی اشاره کرد. زیرا هورمون تستوسترون در روند رشد استخوان ها نقش مهمی دارد و با حذف تستوسترون در حین بلوغ، رشد استخوان ها زود تر متوقف می شود.

 

https://nikpetclinic.com/sterilization-of-male-and-female-dogs/

 

روش بسته (لاپاراسکوپی): در این روش برداشت تخمدان ها از طریق دو شکاف کوچک به طول نیم تا یک سانتی متر صورت می پذیرد. عقیم سازی در جنس ماده شامل خارجسازی رحم و تخمدان و در جنس ماده تخلیه بیضهها میباشد. عقیم سازی این مشکل را از بین می برد. در واقع اگر گربههای با سن کمتر را از مادرشان جدا کنید، علاوه بر اینکه ممکن است به دلیل نگهداری نادرست باعث مرگ بچه گربه شوید، حتما در آینده شاهد بیماری و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی در او خواهید بود. همچنین از ورزش دادن او غافل نشوید. همچنین دیدن این نشانه یعنی گربه ماده شما آماده تولید مثله. همچنین بالغ شدن گربه میتونه رنگ موهای بدن اون رو تیرهتر کنه. پروسهی این عمل توی بدن سگهای نر و ماده متفاوته. دامپزشکان معتقد هستند که سگهای نر را میتوانید تا 10 سالگی نیز عقیم کنید. همونطور که گفتیم، بهترین سن برای بارداری گربه، از 18 تا ماهگی شروع میشه و تا 8 سالگی ادامه داره. سن بلوغ بچه گربه از 7 ماهگی شروع میشه و تقریبا تو 7 سالگی دوران بلوغ گربه به اتمام میرسه. بین این موارد، محبت کردن بیش از حد، اجتماعی شدن گربه و تکون دادن دُمش، مهمترین علائم برای تشخیص به بلوغ رسیدن گربه محسوب میشن.

 

مهمترین نشانه بلوغ در گربه نر، برجستهتر شدن ناحیه بیضهها و دستگاه تناسلی اون هست. یکی از نشانههای بلوغ در گربه ماده و نر، بلندتر شدن صدای اونهاست. یکی از راه های حفظ انرژی در درون محدوده و قلمرو وذخیره آن برای مبارزه با غریبه ها، تعیین جفت و متّحد شدن می باشد تا در درون گروه، مبارزه و هدر رفتن انرژی وجود نداشته باشد. عقیم کردن سگ عقیم کردن سگ یکی از مسائلی است که باید با اطلاعات کافی و آگاهی برای آن تصمیم بگیرید. در بسیاری از مطالعات انجام شده، مدارک و شواهد بسیاری حاکی از این است که گاز گرفتگی های شدید و خطرناک اغلب از جانب سگ های عقیم نشده صورت گرفته است. همینطور با عقیم نشدن اکثر این گربهها، بار ازدیاد نسل را گربههای خیابانی انجام میدهند. حیوانات خانگی میتوانند در سنهای پایین حدودا 8 هفتگی نیز عقیم شوند و بسیاری از پرورش دهندگان آنها قبل از فروش یا واگذاری این کار را انجام میدهند. تا دو هفته برای انجام کارها به سگ خود کمک کنید تا وضعیت بدنش کاملاً بهبود یابد. سگ های ماده ای که قبل از اولین پریودعقیم شوند ممکن است در کنترل ادرار مشکل داشته باشند. به راستی با این آزار و اذیتی که حیوانات متحمل می شوند به دنیا آمدن بچه های جدید جایز است؟