سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز نت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

پالپکتومی دندان برای کودکان چیست؟ تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی چی


پالپوتومی و پالپکتومی درمان های دندانی هستند که برای نجات دندان های آسیب دیده یا پوسیده انجام می شوند. هر دو درمان موثر، ایمن و بسیار مفید هستند. علل پالپکتومی و پالپوتومی شامل حفره ها، عفونت ها، آسیب های فیزیکی و ضربه ای است که به پالپ رسیده است. با این حال، تفاوت هایی بین این دو درمان وجود دارد، زیرا تفاوت های پالپکتومی و پالپوتومی در زیر مورد بحث قرار می گیرد.



تعریف پالپ چیست؟

پالپ بافت زنده داخل همه دندان هاست. این بافت حاوی سلول هایی است که عاج، ماده سختی که دندان ها از آن ساخته می شوند، تولید می کنند. در داخل پالپ رگ‌های خونی و اعصاب وجود دارد که توسط لایه‌ای از عاج و مینای دندان محافظت می‌شوند. هنگامی که پالپ عفونی می شود، می تواند باعث درد شدید بیمار شود. این عفونت می تواند به فک و دندان های مجاور سرایت کند و باعث نگرانی شدید شود. هنگامی که یک دندان یا لثه عفونی می شود، عفونت اغلب در چشم قابل مشاهده است. گاهی اوقات مشکل با اشعه ایکس تشخیص داده می شود.



پالپکتومی چیست؟

پالپکتومی یک روش دندانپزشکی است که در آن کل پالپ و کانال ریشه دندان برداشته می شود. در صورتی که پالپ عفونی شده باشد و قابل ترمیم نباشد این روش توصیه می شود. هدف از این روش جلوگیری از گسترش عفونت است که می تواند منجر به از دست دادن یک یا دو دندان شود.

 

پالپکتومی برای کودکان چیست؟

وقتی مینای دندان که بسیار سفت است پوسیده و از بین می رود، خرابی به عاج می رسد. این کار دندان ها را هنگام غذا خوردن حساس و دردناک می کند. اگر این پوسیدگی درمان نشود، این پوسیدگی باعث از بین رفتن بافت یا عفونت آن می شود، جراحی دندان کودکان بهترین راه حل برای نجات دندان است. از جمله مواردی است که می توان به آنالیز ریشه اشاره کرد و یک آبسه دندان جدی است

پالپ دندان شامل اعصاب و عروق خونی است که وظیفه انتقال غذا و اکسیژن را بر عهده دارند. حال اگر پوسیدگی دندان زود درمان نشود و پوسیدگی ادامه پیدا کند، آسیب به عصب دندان رخ می دهد. روش های مختلفی برای درمان آسیب عصب دندان یا درمان عصبی وجود دارد که یکی از آنها پالپکتومی دندان است.



پالپکتومی عصایی چگونه است؟

از بی حسی موضعی برای کاهش درد در طول این فرآیند استفاده می شود. اگرچه این فرآیند معمولاً باعث درد نمی شود. سوراخی برای دندانپزشک ایجاد می شود تا وارد دندان شود.

برای دندانپزشک او از ابزاری برای حذف تمام مواد استفاده کرد. سپس دندان های خود را بشویید تا آثار عفونت باقی مانده از بین برود. سپس می توان دندان را با مواد مخصوص پر کرد و با روکش ها پوشاند. آنتی بیوتیک ها اغلب برای کاهش خطر گسترش عفونت در نتیجه این روش تجویز می شوند.



چگونه پالپکتومی روی دندان کودک انجام دهیم؟

پالپکتومی شبیه به کشیدن دندان است و معمولاً بخشی از کشیدن دندان در نظر گرفته می شود. در درمان پالپکتومی در صورت وجود آبسه حاد و تازه تشکیل شده، کودک طبق تشخیص دندانپزشک اطفال از آنتی بیوتیک استفاده می کند تا عفونت کنترل شود. در مواردی که آبسه مزمن و طولانی مدت باشد معمولا نیازی به دریافت آنتی بیوتیک نیست و فقط در مواردی که کودک بیماری خاصی دارد، دندانپزشک اطفال برای کودک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

پس از آن، دندانپزشک اطفال ابتدا بیمار را با بی حسی موضعی بیهوش می کند تا کودک در طول درمان دچار درد نشود. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گذاشتن دندان های شیری را مطالعه کنید. سپس دندانپزشک اطفال با استفاده از یک دستگاه مخصوص وارد محفظه ویروس می شود و اعصاب داخل دندان با استفاده از ابزاری به نام فایل بریده و خارج می شود. .



تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی چیست؟

در درمان ریشه دندان های شیری، قسمت تاجی اتاق پالپ تخلیه می شود. این قسمت از دندان در بالای لثه قرار دارد و ریشه را در بر نمی گیرد. پالپوتومی روی دندان زنده با حساسیت و گردش خون انجام می شود. برای درمان موفقیت آمیز، ابتدا باید مطمئن شوید که آبسه در این ناحیه ایجاد نشده است، احساس درد خود به خودی وجود ندارد و استخوان خلفی از بین نمی رود.

تفاوت

اما در حین جراحی، کل تومور دندان از جمله تاج و ریشه باید برداشته شود. این درمان در دندان های بی جان انجام می شود. پالپکتومی برای درمان دندان های شیری مرده یا دندان های دائمی دارای آبسه یا عفونت انجام می شود. در این درمان تمام محتویات پالپ پاک می شود در حالی که در پالپوتومی تنها قسمت بالایی پالپ واقع در تاج دندان برداشته می شود. در پالپکتومی برش، هدف تمیز کردن و ضدعفونی کردن کل کانال ریشه، پر کردن آن و در نهایت جلوگیری از عفونت های بعدی است.

 

پالپکتومی روی چه کسانی انجام می شود؟

این روش درمانی معمولا در کودکان مبتلا به پالپیت و ریشه دندان نکروزه و مرده انجام می شود.

پالپیت در اثر عفونت باکتریایی ناشی از پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

خوب است والدین بدانند که این حالت در سرما و گرما درد و ناراحتی بدی دارد.

این درمان همچنین برای کسانی که آبسه اطراف ریشه یا لابیا دارند مناسب است.



تفاوت پالپکتومی و عصب کشی چیست؟

در پالپکتومی فقط اتاقک پالپ و ریشه تخلیه و تمیز می شود. اما در عصب کشی دندان مرحله دیگری انجام می شود و آن پرکردن فضای خالی داخل دندان است. به این ترتیب دندان با دقت پر شده و سپس مهر و موم می شود.

بیشتر بخوانید: https://drsheidaclinic.com/